[scheikunde] gebruik van Pt-elektrodes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] gebruik van Pt-elektrodes

Hallo,

Tijdens de conductometrische titratie en redoxtitratie werd in het labo gebruik gemaakt van een Pt-elektrode (met bijbehorende referentie-elektrode). De begeleider vermeldde dat de elektrode die tijdens de redoxtitratie gebruikt werd, niet mag gebruikt worden voor de conductometrische titratie en vice versa. Waarom is dit het geval, en waar zit het verschil dan tussen beide Pt-elektrodes?

Alvast bedankt!

Berichten: 150

Re: [scheikunde] gebruik van Pt-elektrodes

Omdat bij conductometrie een weerstand gemeten wordt en bij redox een potentiaal? Zou heel erg goed fout kunnen zijn wat ik zeg hoor..

Berichten: 20

Re: [scheikunde] gebruik van Pt-elektrodes

Zou wel eens goed kunnen. Iemand die dit kan bevestigen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] gebruik van Pt-elektrodes

ik zit snel te denken aan eventuele besmettingen van jouw oplossingen die de andere bepaling kunnen verstoren of dat hoewel beide van platina, de electrodes anders zijn of de redox een oudere is die opgeofferd mag worden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12

Re: [scheikunde] gebruik van Pt-elektrodes

Het is al even geleden dat ik een titratie gedaan heb maar volgens mij zat dat zo:

Bij een conductometrische titratie meet je simpelweg de geleiding van je oplossing dus bestaat je electrode uit 2 electroden op een vaste onderlinge afstand.

De redox electrode bestaat echter uit 1 electrode die in de vloeistof hangt (de referentie electrode) en 1 electrode die omgeven is door een bepaalde oplossing afgesloten door een semipermeabel glazen omhulsel.

Hoe deze precies werkt staat hier uitgelegd.

Hoewel deze electroden ook op een vaste afstand zitten "ziet" 1 van de electrodes niet de werkelijke samenstelling van je oplossing en zul je dus ook niet de juiste geleiding meten.

Reageer