[scheikunde] Makkelijke scheikunde vragen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Makkelijke scheikunde vragen.

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen over scheikunde. Ik heb morgen een toets en kwam niet uit deze vragen in het werkboek. Ze zijn niet heel moelijk maar ze staan niet in het boek.

1) Wat ontstaat er bij het ontleden van water ? En wat ontstaat er bij het koken van water ?

ONTLEDEN KOKEN

A)Waterdamp waterdamp

B)Waterdamp waterstof en zuurstof

C)Waterstof en zuurstof waterdamp

D) waterstof en zuurstof waterstof en zuurstof

2) Waar of niet waar.

a) Bij stollen gaan moleculen kapot.

b) Een molecuul bevat altijd verschillende soorten atomen.

c) Een niet ontleedbare stof bevat maar één atoomsoort.

d) Een zuivere stof kan uit meerdere molecuulsoorten bestaan

e) Een fase-overgang is geen chemische reactie

f) Verbranden en ontleden zijn allebei chemische reacties

g) Atomen kan je ontleden

h) Een verbinding kan je scheiden. Dan ontstaan de elementen

i) Bij verbranding ontstaat een nieuwe stof, bij ontleding niet.

j) Bij verbranding staan er twee stoffen voor de bij in het reactieschema.

3) Bij de fabricage van aluminium wordt aluminiumoxide vloeibaar gemaakt bij een temp. van ongeveer 1000Co. Met behulp van koolstofstaven wordt elektrische stroom door het gesmolten aluminiumoxide geleid. Tijdens het proces wordt de koolstofstaaf dunner. Bij deze koolstofstaaf ziet men het gas koolstofdioxide vrijkomen. Het gevormde aluminium wordt vervolgens afgetapt.

a) Geef het reactieschema (in woorden) van het ontstaan van aluminium uit aluminiumoxide.

Bij de fabricage van aluminium ontstaat het gas koolstofdioxide CO2 (g).

b)Waar komt het koolstofatoom uit de CO2 vandaan ?

c)Wwaar komt het zuurstofatoom uit de CO2 vandaan ?

d)Bauxiet, de grondstof waaruit aluminiumoxide gezuiverd wordt, is in overvloeg aanwezig in de aarde. Waarom is het gebruik van aluminium toch zinvol?

4) Moleculen die op grote afstand langs elkaar bewegen, komen dicht bij elkaar en gaan trillen op een vast plaats.

Hoe heet deze faseovergang, en schrijf hem op.

Alvast HEEL, HEEL, HEEEEEEL erg bedankt.

Dit zal me erg helpen.

Ik weet dat het laat is, maar ik heb morgen de toets ;(

Groetjes.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Makkelijke scheikunde vragen.

1) Ontleden van water: het bestaat uit waterstof en zuurstof, dus? Ik zou zeggen waterstof en zuurstof ;)

Koken van water: dan gaat water alleen naar een andere aggregatietoestand, dus waterdamp

2)

a) lijkt me niet, onzin

b) N2 en F2 zijn ook gewoon moleculen en bevatten toch echt maar 1 soort atoom, onzin dus

c) zou best kunnen

d) dit is een instinker, wel meerdere atoomsoorten maar natuurlijk niet meerdere molecuulsoorten. Wat als het bestaat uit meerdere molecuulsoorten? Dan heb je meerdere meerdere stoffen, dus niet meer zuiver! Met andere woorden, onzin

e) lijkt me waar, er worden geen verbindingen gebroken of gevormd en dat is de voorwaarde vooor het plaatsvinden van een chemische reactie. Bij een faseovergang is dat natuurlijk niet het geval. Waar dus.

f) Er ontstaan nieuwe verbindingen, waar dus.

g) Theoretisch gezien kan het, maar ik zou zeggen dat het op jouw niveau een 'nee' is. niet waar dus.

h) scheiden?

i) onzin

j) jep

3) a. Kijk even op internet, dit is zo simpel te vinden. Aluminiumoxide en koolstof, Al2O3 en C worden bij elkaar gedaan en er ontstaat aluminium en koolstofdioxide. Gewoon je reactievergelijking opschrijven, en kloppend maken, staat vast in je boek.

b. dit is gewoon het beschrijven van de reactie, als je de reactievergeljking goed hebt, moet je gewoon even kijken waar de koolstof in koolstofdioxide vandaan komt. Dat wordt gevormd uit? Juist, koolstof!

c. the same. Je ziet Al2O3 voor de pijl staan. Rara, waar komt de zuurstof vandaan?

d. geen idee, staat vast wel op internet.

4) Dit is de gasfase naar de vaste fase, oftewel? Staat in je boek! Het omgekeerde van sublimeren zullen we maar zeggen.

Kom de volgende keer even wat eerder.

Reageer