Springen naar inhoud

Alternerend copolymeer

• Log in om te kunnen reageren

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2011 - 14:17

Ik mijn cursus spreekt men naast statistische copolymeren oa ook over alternerende copolymeren.

Men zegt dat er een aantal monomeerparen zijn die uitsluitend tot alternerende copolymeren leiden. Heel dikwijls is dit het geval waar één van de twee monomeren niet homopolymeriseert.

Nu is mijn vraag, het andere monomeer kan dan toch wel hompolymeriseren, dus waarom kan men dan onmiddelijk stellen dat het een alternerend copolymeer is ipv een statistisch?

Alvast bedankt,

Mvg

Veranderd door Bleuken, 23 december 2011 - 14:18

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2011 - 15:13

Een typisch voorbeeld van zo een systeem is maleïnezuuranhydride en cis-stilbeen. De waarden van de reactiviteitsratio's zijn respectievelijk r1 = 0.08 en r2 = 0.07

Voor beiden geldt dus dat er een zeer grote tendens is om met het andere monomeer te reageren, zodat een alternerend copolymeer ontstaat. Wanneer één van de monomeren is opgebruikt, dan zal er ofwel een homopolymeer gevormd worden van het overblijvende monomeer, ofwel zal de polymerisatie stil vallen.

Opmerking bijgevoegd: voor een alternerend copolymeer geldt theoretisch dat r1 = r2 = 0. Het syteem maleïnezuuranhydride / cis stilbeen benadert dit dus redelijk goed.

Veranderd door Jooken, 23 december 2011 - 15:15

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2011 - 16:37

Bedankt :)

Het is dus ook mogelijk dat ipv
ABABABABABABABAB gevormd wordt, bijvoorbeeld ook eens
AABABABABABABABA, waarbij B dan het monomeer is dat niet met zichzelf kan polymeriseren.

De kans zal echter klein zijn door de lage r-waarden.

Indien dit klopt, versta ik alles :)

Mvg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures