Enkele vraagjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Enkele vraagjes

Ik heb enkele vraagjes, het gaat over verschillende hoofdstukken uit mijn cursus. Ik heb mij er al scheel op gekeken maar sommige vind ik niet, sommige ben ik niet zeker of het wel correct is. Als jullie er eentje vinden, laat het mij gerust weten, jullie zouden mij er heel blij mee maken :)

1. Stikstof kan 5 versch oxiden met algemene formule NxOy vormen. Deze oxiden bevatten per gram stikstof respectievelijk 0.57g, 1.14g, 1.71g, 2.28g, en 2.86g zuurstof. Tot welke oxiden kunnen deze bevindingen leiden. Kan men, enkel gebruik makend van deze gegevens met zekerheid stellen welke de correcte formules zijn?

Mijn oplossing was : omdat molaire massa van N = 14 g/mol en O = 16 g/mol.

Als de formule NO is dan heb je voor 1 g N, 1.14g NO nodig, dus vanaf hier is het simpel : de mogelijke formules zijn N2O, NO, NO2, NO3 en NO4.

Kan er iemand mij vertellen of dit klopt?

2. Bepaal het aantal elementaire deeltjes in de isotopen 14C en 60Co en in de nucliden 23Na en 238U.

Die elementaire deeltjes, bedoelen ze daarmee de elektronen?

Want dan is het toch gewoon het atoomnummer dat je moet geven?

Bedankt!

Willemijn.

Berichten: 150

Re: Enkele vraagjes

1)

Je methode is goed, maar voor de laatste 3 bekom ik andere verbindingen: respectievelijk: N2O3 ; NO2 ; N2O5

2)

Ik denk dat men wil dat je het aantal neutronen, protonen en elektronen bepaalt in die isotopen.

Berichten: 6

Re: Enkele vraagjes

Ok, dankjewel!!

Reageer