Springen naar inhoud

thermoplast vs elastomeer

• Log in om te kunnen reageren

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2011 - 15:12

Kan iemand mij duidelijk het verschil uitleggen tussen een thermoplast en een elastomeer?

Ik heb reeds gegoogled en heb de begrippen ook gevonden, toch zie ik nog altijd het essentiele verschil niet.

Is een elastomeer dan elastisch bij kamertemperatuur, en wordt een thermoplast dit bij verhitten, of is een thermoplast dan enkel vervormbaar of...

Een voorbeeld zou handig zijn...

Alvast bedankt,

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nielsw_CF

nielsw_CF

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2011 - 16:28

De eigenschappen tussen elastomeren en thermoharders liggen zeer dicht bij mekaar. Over het algemeen beschikt een thermoharder een veel dichtere (=meer) vernetting dan een elastomeer.

Praktisch kan men overgaan van een elastomeer naar een thermoharder door middel van vulkanisatie. Toenemende vulkanisatie leidt, door het inbouwen van steeds meer zwavelbruggen tussen de polymeerketens tot een dichtere structuur.

Orgsyn

Orgsyn

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2011 - 16:44

Een thermoplast wordt zachter bij verwarming, maar dit is nog niet per definitie elastisch.

Een elastomeer is wel elastisch; die neemt zijn oorspronkelijke vorm weer aan na mechanische belasting, zeg maar als een stoort elastiek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures