Springen naar inhoud

grafieken tekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jordi_0071

    jordi_0071


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 14:03

Hey, hoe weet je of je in een grafiek een vloeiende lijn, stippellijn of helemaal geen lijn mag tekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:39

is het een functie (bijv: sin(x)), dan mag je een vloeiende lijn gebruiken

heb je meetresultaten, dan toon je best gewoon de punten
???

#3

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2005 - 12:54

heb je meetresultaten, dan toon je best gewoon de punten


Dit klopt niet, want: een ijklijn dan? Of calibratiecurve?

Als je helemaal geen lijn mag tekenen heb je geen grafiek. Dan heb je het over een staafdiagram (of iets dergelijks). Of ik snap niet wat je bedoelt met "geen lijn".
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#4

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2005 - 15:05

Bij meting weet je niet welke waarden tussen de gemeten waarde ligt en kan je deze dus best niet op je grafiek zetten en dus gewoon stipjes zetten. Rodeo.be heeft, volgens mij, dus gelijk.

#5

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2005 - 15:27

Als je een ijklijn maakt met concentraties van bijvoorbeeld 0,1,2,3,4 en 5 % moet je een rechte lijn trekken en hoeven niet alle punten deze lijn te raken. Kijk maar op onderstaande link. Dan zie je dat een rechte is getrokken die zo dicht mogelijk bij alle meetpunten ligt, maar dat er ook meetpunten zijn die de rechte niet raken.
http://students.chem...-10/IJklijn.jpg
http://students.chem...ges/ijklijn.gif
http://www.unodc.org...mg001_large.gif
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#6

Math

    Math


  • >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2005 - 22:06

Ik weet niet welk niveau de topicstarter bedoelt.

Het kan ook heel simpel zijn:
vloeiende lijn -> bij continue functies, de meeste gevallen omvat dit
losse punten -> denk aan aantallen die je alleen in die hoeveelheden kunt hebben (zakken chips, tennisballen per 50 etc.)
stippellijn -> bij een funtie waarbij een bepaalde waarde gedurende een periode niet verandert (parkeergeld in een garage, de benzineprijs per dag)

Dit is zo ongeveer brugklasniveau in NL. Nogmaals het is niet duidelijk wat TS bedoelt, duidelijk graag!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

#7

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2005 - 23:17


heb je meetresultaten, dan toon je best gewoon de punten


Dit klopt niet, want: een ijklijn dan? Of calibratiecurve?


Rodeo.be heeft helemaal gelijk. Mits je niet weet wat voor functie erachter je meetresultaten staat, mag je geen lijn doorheen trekken

#8

jordi_0071

    jordi_0071


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2005 - 22:46

Ik weet niet welk niveau de topicstarter bedoelt.

Het kan ook heel simpel zijn:
vloeiende lijn -> bij continue functies, de meeste gevallen omvat dit
losse punten -> denk aan aantallen die je alleen in die hoeveelheden kunt hebben (zakken chips, tennisballen per 50 etc.)
stippellijn -> bij een funtie waarbij een bepaalde waarde gedurende een periode niet verandert (parkeergeld in een garage, de benzineprijs per dag)

Dit is zo ongeveer brugklasniveau in NL. Nogmaals het is niet duidelijk wat TS bedoelt, duidelijk graag!


Bedankt, dit is wat ik zoek. Ik was inderdaad vergeten voor het niveau maar wist niet dat er verschillende mogelijkheden waren, maar bedankt.

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2005 - 23:57

En laat je meetpunten staan in je diagram. En liver niet gaan extrapoleren buiten je uiterste meetpunten totdat je weet waarmee je bezig bent...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2005 - 02:06

Wanneer je gaat extrapoleren tot buiten de onder- en boven-grens van je resultaten dan zal de fout in je meting drastisch toenemen. Dit geld niet voor functies alleen voor experimentele waarden (bijvoorbeeld een callibratiecurve/ijklijn; niet helemaal hetzelfde, ik weet 't)

@Raspoetin, je spreekt hier over een rechte lijn. Dit is in verre weg de meeste gevallen het geval. Je kan echter niet altijd uitgaan van een 1ste graads vergelijking. In sommige gevallen kan een 'n'de graads vergelijking een betere regressie geven. Wanneer er gewoon regressie wordt berekend dan zal je bij een 'n'de graadsvergelijking de 'r' vinden die het dichtste bij 1 licht. Dit hoeft echter niet de juiste graads vergelijking te zijn. Hiervoor moet men in plaats van 'normale' regressie, 'gewogen regesssie' uitvoeren.
"Meep meep meep." Beaker

#11

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2005 - 09:09

@Raspoetin, je spreekt hier over een rechte lijn. Dit is in verre weg de meeste gevallen het geval. Je kan echter niet altijd uitgaan van een 1ste graads vergelijking. In sommige gevallen kan een 'n'de graads vergelijking een betere regressie geven. Wanneer er gewoon regressie wordt berekend dan zal je bij een 'n'de graadsvergelijking de 'r' vinden die het dichtste bij 1 licht. Dit hoeft echter niet de juiste graads vergelijking te zijn. Hiervoor moet men in plaats van 'normale' regressie, 'gewogen regesssie' uitvoeren.


Klopt. In mijn werk kom ik bijna alleen rechte lijnen tegen. Ook indien hij krom is, dan "maken" we hem recht door een klein deel van de calibratiecurve te isoleren (dicht bij de te verwachten monsterconcentratie), vandaar dus even niet aan gedacht.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#12

Math

    Math


  • >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2005 - 12:20

Ik weet niet welk niveau de topicstarter bedoelt.

Het kan ook heel simpel zijn:
vloeiende lijn -> bij continue functies, de meeste gevallen omvat dit
losse punten -> denk aan aantallen die je alleen in die hoeveelheden kunt hebben (zakken chips, tennisballen per 50 etc.)
stippellijn -> bij een funtie waarbij een bepaalde waarde gedurende een periode niet verandert (parkeergeld in een garage, de benzineprijs per dag)

Dit is zo ongeveer brugklasniveau in NL. Nogmaals het is niet duidelijk wat TS bedoelt, duidelijk graag!


Bedankt, dit is wat ik zoek. Ik was inderdaad vergeten voor het niveau maar wist niet dat er verschillende mogelijkheden waren, maar bedankt.

Dacht ik al... er komen allemaal mooie en interesante antwoorden, maar vrijwel iedereen denkt op een te hoog niveau.

Neemt niet weg dat deze vraag daarom beter in Huiswerk had kunnen staan...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures