Enkele Atoom vragen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

Enkele Atoom vragen

Beste Mede Forumleden.

Ik ben sinds 4 maanden begonnen in de chemische sector.

Na 16 jaar ind e bakkerij was het tijd voor een frisse nieuwe wind in mijn leven :D

Ik geniet dan ook met volle teugen van al deze nieuwe materie.

Maar uiteraard kommen er dan ook vragen naar boven bij de behandeling van de materie in de les stof die we krijgen in de Vapro B opleiding.

Echter is het vaak zo dat de ondersteuning van de school uit heel beperkt en om eerlijk te zijn soms onkundig :D

Daar mee dat er met regelmaat wel wat vragen van mijn kant kunnen komen om het allemaal in goede vakjes te plaatsen en te begrijpen.

Om te beginnen heb ik m.b.t de scheikunde een paar vraagjes.

Waterstof staat aan de linkse zijde van het periodiek stelsel.

Echter is dit geen metaal element.

Wat is de reden dat hij dan links staat bij de metalen?

Waterstof,stikstof,zuurstof,fluor,chloor,broom en jood zijn altijd in paar vorm.

De reden van groep VIIA dat ze samen zijn snap ik.

Omdat alle atomen de drang hebben om edelgasconfiguratie te bereiken en deze 7 maar 1tje er voor nodig hebben om dit te bereiken , zo staat dit ind e les stof.

Dat is allemaal mooi en aardig, echter als je bv Seleen pakt heeft die de zelfde buitenste elektronen schil als zuurstof.

waarom komt die dan niet in paar?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Enkele Atoom vragen

Waterstof is een apart element, en de plaatsing in het periodiek systeem is niet even logisch op het eerste gezicht.

Als je echter bedenkt dat de metalen onder H (Na, K, etc) allemaal in ionogene toestand enkelvoudig positief geladen zijn, en H dat ook is, os het dal duidelijker.

Sowieso is de grens metaal/niet-metaal redelijk vaag. Er zijn elementen die volgens de één een metaal zijn, en volgens de ander niet.

De reden dat seleen zich niet gedraagt zoals zuurstof heeft te maken met het feit dat het een element is met een veel complexere elektronenstructuur. Ik denk dat dat erg ver gaat om in detail te gaan uitleggen (al is het maar dat dat zelfs voor de experts wel eens wat extra zoekwerk is...)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Enkele Atoom vragen

Dus maar gewoon aan nemen dat die 7 gewoon als paar komen zonder bijzondere redenen.

En dat waterstof een niet metaal is die aan de metaal zijde staat.

Berichten: 150

Re: Enkele Atoom vragen

Hoh, niet echt "zonder bijzondere reden", er is natuurlijk wel een reden voor dat fenomeen, maar ik begrijp wat je bedoelt =)!

Elementen met 7 valentie elektronen kunnen met elkaar gemakkelijk elektronen delen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Enkele Atoom vragen

Kort gezegd heeft dat te maken met hoever de buitenste elektronen van de kern zitten. Hoe verder dat is, hoe minder een element in de gasfase het nog echt boeit zijn valentieschil met 8 elektronen gevuld te hebben. Zie ook elektronegativiteit ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Enkele Atoom vragen

Ja dat vond ik ook aannemelijk dat van de elementen met 7 valentie elektronen

tot dat ik ze all 7 bekeek :D

Goed H heeft ook maar 1tje nodig om de edelgas te bereiken.

Maar C,N&O hebben dat dus niet.

Nu dat er op het werk veel met zuiver broom word gewerkt, had ik van het element Br wel graag geweten waar om die dus altijd met 2 komen.

Oke het is gemakkelijk voor ze om dus in die edelgasconfiguratie te komen.

Maar zit er nog meer achter?

@ fuzz ga straks eens op wiki kijkken naar die elektronegativiteit.

Het gaat wel veel te ver voor de les s tof,maar ik begrijp dingen graag hoe en waarom het gebeurt,dan "van het is zo"

Reageer