Springen naar inhoud

Azijnzuurbuffer

• Log in om te kunnen reageren

Nils4

Nils4

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 18:32

Beste(n),

Ik heb voor mijn examen analyse een voorbeeldvraag gekregen die gaat als volgt:

"Waarom is de pH - berekening voor een 0.1M azijnzure buffer verschillend van deze voor een oplossing van 0.1M azijnzuur?"

Ik zat te denken dat dit was omdat je bij de bufferoplossing zowel azijnzuur als natriumacetaat hebt toegevoegd, en bij de azijnzuuroplossing alleen azijnzuur.. Maar als ik daarover nadenk wordt ik nog steeds niets wijzer. Heeft iemand hier een idee van?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Antimony!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2012 - 18:43

Klopt wat je zegt. In feite ben je nog steeds met zwak-zuur formule bezig, maar die kun je, omdat je 2 tegenstrijdige reacties hebt (dwz dat je zowel het product van de ene als het product van de andere reactie in dezelfde formule hebt staan), dus omschrijven in de welbekende bufferformule.

Veranderd door Fuzzwood, 04 januari 2012 - 18:43

Nils4

Nils4

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 18:48

Bedankt voor de snelle reactie!!

Hmm, maar azijnzuur is een zwak zuur. Dit dissocieerd niet volledig, dus krijg je zowel HAc als Ac- in je oplossing. Vormt dit dan ook niet een buffersysteem?

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:18

Ja maar om een buffer te hebben, moet je verhouding tussen zure en basische component kloppen: meestal een verhouding 10 - 1/10. Als je enkel azijnzuur als oplossing neemt, zal slechts een heel kleine fractie AcO- ontstaan. Je kan dan wel aanvoelen dat bij zure pH veel minder H+ kan opgenomen door AcO- worden om te bufferen. (en er dus geen sprake is van een buffer)

Veranderd door zheddorz, 04 januari 2012 - 19:19

Nils4

Nils4

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 19:34

Bedankt!

Nu heb ik nog 1 vraag:

Betekent een 0.1M Azijnzuurbuffer, dat je 0.1M azijnzuur hebt, of 0.05M azijnzuur en 0.05M acetaat?

Veranderd door Antimony, 04 januari 2012 - 19:35

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 20:15

De totale concentratie is 0.1M, d.w.z. de som van de concentraties azijnzuur en acetaat zijn 0.1M, daarom hoeft de concentratie azijnzuur niet gelijk te zijn aan die van acetaat (tenzij je wil bufferen bij een pH gelijk aan de pKa).

Nils4

Nils4

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2012 - 22:48

Oké, reuzebedankt allemaal! =)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures