Springen naar inhoud

een fles etsen

• Log in om te kunnen reageren

svarrio

svarrio

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 17:40

Hallo chemieforum-leden,

Ik wil in onze kelder/apresski bar een aantal sier flessen maken met lichtjes enzo. voorbeeld:

dit werkt zoals te zien heel goed als de fles mat is afgewerkt. Nu heb ik ook een aantal drie liter bacardi, jagermeister, etc flessen staan alleen deze hebben geen matte finish. Nu dacht ik dit kan ik misschien wel maken. Ik ben al glasets creme tegengekomen maar dit is 30euro voor een klein flesje van 100 ml. en aangezien ik een stuk of 10 flessen wil doen gaat dat een duur grapje worden.

Mijn vraag:(vragen eigenlijk:P)
ik las in een ander topic: http://www.chemiefor...?showtopic=1044, dat je met zuur kan etsen. Heb een 8 voor mn practicaexamen gehaald op vwo vorig jaar. Is dit makkelijk uit te voeren? Is het zuur makkelijk te verkrijgen? heb ik wel genoeg ervaring om met zulke grote hoeveelheden sterk zuur te werken? zal het resultaat gewenst zijn? Is het ook weer een duur grapje? waar kan ik het zuur kopen?

Iig al heel veel bedankt voor jullie hulp,
heb zin in het projectl, houd jullie op de hoogte;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 20:10

Hiervoor wordt doorgaans HF gebruikt. Ik weet alleen niet wat de concentratie is in het potje in die "creme". De prijs is niet bijzonder hoog. (afhankelijk van zuiverheid)
http://www.sigmaaldr...RAND_KEY&F=SPEC

Sigma zal het alleen (terecht) niet verkopen aan particulieren.

En het is een goedje waar ik in ieder geval niet zo mee ga werken. Ik zou een paar keer goed nadenken of ik dit echt op deze manier aan moet pakken.

Je kan ze beter kopen, ben je zeker goedkoper uit.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 00:20

Zandstralen? Dat maakt ze ook mat

HF kopen zou ik niet doen, heb je 'Breaking bad' gezien?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2012 - 09:59

Je zou kunnen proberen het etsen te doen met ammoniumbifluoride. Dit is een stuk veiliger dan HF en kun je als particulier wel kopen en is niet bijzonder duur. Labstuff heeft dat wel. Met 100 gram of zo kun je meer flessen etsen dan jij ooit zou willen doen.

Toch moet je ook met ammoniumbifluoride goed oppassen, zorg er voor dat het NIET in contact komt met je blote huid. Normaalgesproken doe ik niet heel panisch over als er een keer wat zuur o.i.d. op mij huid komt, maar met bifluoriden meen ik echt wat ik hier schrijf. Voorkom hoe dan ook blootstelling van de huid aan deze stof.

Zoek zelf op internet hoe je met deze stof moet etsen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures