Al2O3 oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Al2O3 oplosbaarheid

Beste

Kan iemand mij eens goed uitleggen waarom Al2O3 NIET oplosbaar is in H2O.

In mijn cursus staat het volgende:

Al2O3 is een polaire molecule maar toch is het niet oplosbaar omdat de coulombse krachten in het rooster < dan de dipoolkrachten van H2O.

1)Hoe weet je als een molecule polair is? (door de ENW te vergelijken?)

2)Hoe weet je als de molecule polair is, dat hij toch niet oplosbaar is... zoals hier het geval is...

MVG

Berichten: 5

Re: Al2O3 oplosbaarheid

Ik had ook hetzelfde probleem op mijn toets => Ca3(PO4)2

Besluit: Lost NIET op in H2O, omdat de coulombse krachten te groot zijn. schreef de leerkracht erbij, kan mij dit iemand nog eens uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Al2O3 oplosbaarheid

mevassch schreef:
1)Hoe weet je als een molecule polair is? (door de ENW te vergelijken?)

2)Hoe weet je als de molecule polair is, dat hij toch niet oplosbaar is... zoals hier het geval is...
Mischien dat je hier iets mee bent?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polaire_verbinding

Plus wij mogen een tabelenboek mee nemen bij de examens.

Hier in staat een schema waar je kan zien of ze oplossen in water of niet.

Afbeelding

Berichten: 46

Re: Al2O3 oplosbaarheid

Of een molecule polair is kun je inderdaad uitzoeken door de elektronegativiteit te vergelijken.

Dit geeft aan hoe hard een atoom "trekt" aan de elektronen in een binding.

Als voorbeeld kun je een zuurgroep nemen (COOH-groep).

De elektronegativiteit van O is 3,50 en die van C is 2,60.

Dit wil zeggen dat O dus deels negatief geladen wordt (δ-) en C deels positief geladen wordt (δ+). O trekt namelijk harder aan de elektronen, die negatief geladen zijn.

Op deze manier ontstaat er dus een positieve en een negatieve kant van een molecuul (denk maar aan een soort magneetje).

Als je dus een polaire stof hebt, liggen al deze moleculen aan elkaar met de tegengestelde ladingen aan elkaar ( + ligt tegen -, - ligt tegen +).

Als je als voorbeeld aceton neemt (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... cetone.svg), zie je dat deze een negatieve kant heeft bij de O, en een positieve kant bij C-keten.

Het volledige antwoord op het feit waarom Al2O3 niet oplost heb ik niet, maar het heeft ermee te maken dat de bindingen in Al2O3 zo sterk zijn dat het energetisch niet interessant is op te lossen.

Reageer