de celmembraan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

de celmembraan

Hallo,

Ik weet dat dit nogal biologische gericht is, maar toch is het louter chemie dat er aan te pas komt...

In de celmembraan is een dubbele fosolipide laag aanwezig waarbij de polaire koppen naar buiten wijzen, en de binnenkant apolair is.

Nu, in mijn cursus staat dat er kanalen zijn voorzien voor wateroplosbare (=polaire) moleculen omdat deze niet door de apolaire binnenzijde zouden raken...

Nu is mijn vraag, de apolaire moleculen, raken dezen dan spontaan door de celmembraan? Of zijn daar ook bepaalde parameters zoals de kanalen die in acht moeten worden genomen?

Alvast bedankt...

Groetjes

Berichten: 150

Re: de celmembraan

Ja, één van de mechanismen om door de celmembraan te geraken is door middel van passieve diffusie. Meestal zijn dit apolaire moleculen die dit mechanisme gebruiken.

Berichten: 48

Re: de celmembraan

apolaire moleculen zouden toch afgestoten moeten worden door de polaire koppen?

Berichten: 150

Re: de celmembraan

In principe is dit deel van het transport wat ongunstiger, maar de diffusiekracht is groot genoeg om voor opname in de cel te zorgen.

Let wel: apolaire moleculen worden niet 'afgestoten' door polaire groepen. Dit effect is veel groter bij échte geladen moleculen.

Berichten: 48

Re: de celmembraan

aaah oke, het begint al wat duidelijker te worden.

maar gebeurt er eigenlijk dan helemaal nooit transport van apolaire moleculen door kanalen?

Want in mijn cursus heb ik gezien dat de kanalen enkel gebruikt worden voor de polaire moleculen in de cel te krijgen, omdat deze NIET spontaan door de celmembraan kunnen diffunderen, ondanks het concentratieverschil...

Berichten: 150

Re: de celmembraan

Wel, er is een enorme verscheidenheid aan transportmechanismen door de celmembraan. Vroeger heb ik op dit forum ook al eens een lange post gemaakt over alle verschillende transportmechanismen, voor iemand die ernaar vroeg. Eens kijken of ik de link kan vinden, indien niet, kan je ook altijd eens zoeken :)!

"Helemaal nooit" is altijd gevaarlijk om te zeggen, er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar het overgrote deel van de apolaire moleculen zal kunnen diffunderen door de celmembraan.

EDIT:

Ah, hier is ie dan:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...l=cel+transport

Waarschijnlijk staat er veel meer info in dan je nodig hebt.

Berichten: 48

Re: de celmembraan

Oke, heel erg bedankt! hoe meer informatie ik vind (en krijg), hoe beter ik het begin te begrijpen!

Ik heb ook een rondgevraagd en de drie mogelijkheden voor het transport van apolaire moleculen worden gegeven door:

1. transporteiwitten (die al besproken staan in de link die werd gegeven)

2. door concentratieverschillen

3. door de structuur van de fosfodubbellipide laag

nummer 1 en 2 begrijp ik nu!

enkel is nummer 3 nog een raadsel, waarom nu net dààrdoor de apolaire moleculen door de celmembraan zouden kunnen gaan...

alvast bedankt!

Berichten: 150

Re: de celmembraan

Zoek anders ook even hydrofobe interacties op, dit is de basis van de affiniteit van apolaire moleculen voor de fosfolipiden dubbellaag.

Berichten: 48

Re: de celmembraan

oke, zal ik doen. Bedankt

weet u toevallig ook nog of gekoppeld transport ook met specifieke transportcarriers door het kanaal gebeurt (net zoals bij gefaciliteerde diffusie) ?

Berichten: 150

Re: de celmembraan

Ja, dit komt ook voor. Een voorbeeld hiervan is de Na+/glucose cotransporter in de celmembraan van darmcellen.

Hier is een tekening die dit mooi uitlegt.

http://biologiepagina.nl/6/Oefenexamens/06T116.gif

Berichten: 48

Re: de celmembraan

dat is inderdaad ook een voorbeeld van uit mijn boek. Maar de suikermoleculen geraken enkel door dit kanaal (tegen een concentratiegradient in) wanneer Na+ mee bindt aan het kanaal. Is dit dat specifiek transport of niet???

En op de tekening zien we ook dat da moleculen 'zomaar' door het kanaal gaan... Worden ze niet eerst aan een transportmolecule gebonden dat hun door het kanaal draagt? of gaan ze er individueel door?

groetjes

Berichten: 150

Re: de celmembraan

De suikermoleculen gaan niet tegen de concentratiegradiënt in. Juist met de concentratiegradiënt mee. Dit is een specifieke vorm van transport voor glucose, inderdaad. De bijkomstige Na+ die meegetrokken wordt, zal verder verwijderd worden via de Na+/K+ ATP pomp.

In feite zit het systeem wel geniaal in elkaar: de ATP pomp zal actief Na+ uit de cel verwijderen, waardoor een concentratiegradiënt kan ontstaan tussen de darmholte en de cel zelf. Op basis van die concentratiegradiënt zal Na+ samen met glucose (afkomstig uit de voeding) opnieuw in de cel stromen.

Deze moleculen gaan er individueel door. Sommige moleculen worden inderdaad eerst gebonden aan een transportmolecule, maar dezen zullen eerder via endocytose in de cel opgenomen worden (simpelweg omdat een eiwit veel te groot is om door dat kanaal te gaan).

Berichten: 48

Re: de celmembraan

oke, heel erg bedankt!

Reageer