Brok in je keel

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Brok in je keel

Hoe kan het dat je een brok in je keel krijgt? Bijvoorbeeld als je verdrietig bent.

Groetjes Matthijs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Brok in je keel

Wist je dat...

je ook letterlijk een brok in de keel kunt krijgen? Een brokgevoel kan onder meer wijzen op allergie, een vergrote tongamandel of keelkanker. Maar een brok kan ook wel degelijk met emotie te maken hebben. De oorzaak is meestal gespannenheid, waarbij ook bepaalde keel- en halsspieren worden aangespannen. Dit voelt dan als een brok aan. Zodra de spanning verdwijnt, verdwijnt ook het brokgevoel
Van: http://www.gobnet.nl/beroep.php?id=67&p=9
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Brok in je keel

Lijkt me een duidelijk verhaal. Als je dit wetende nadenkt over de keren dat je een brok in de keel hebt dan klopt het als een bus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 236

Re: Brok in je keel

Die brok in je keel, heeft alles met ons MIDDENRIF te maken. Ik zal het t.z.t. wel uitleggen, maar eerst wil ik jullie zelf nog een kans geven om dit raadsel nu zelf verder op te lossen.

Berichten: 32

Re: Brok in je keel

raar maar waar..ik heb nog nooit een brok in mijn keel gehad als ik verdrietig ben..wat ik wel heb als ik verdrietig ben en helemaal van streek, is dat ik ga hyperventileren (heel snel, hardop achter elkaar gaan ademen) en ik kan er niks aan doen. Het gaat vanzelf over.
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Brok in je keel

Die brok in je keel, heeft alles met ons MIDDENRIF te maken. Ik zal het t.z.t. wel uitleggen, maar eerst wil ik jullie zelf nog een kans geven om dit raadsel nu zelf verder op te lossen.
Hoezo? laat maar weten..... Het is geen raadsel maar een gewone vraag toch?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 236

Re: Brok in je keel

Iedere vraag is een puzzel, die opgelost kan/moet worden. En ik wilde je (veertje) ook vooral interesseren voor de materie en stimuleren om er zelf over na te denken. Daar het onderwerp psychologie je lijkt te interesseren. Ik geef toe dat het een moeilijk raadsel is, omdat de connectie tussen een brok in je keel en het middenrif een niet zo duidelijke is, als bij de daarop volgende stap, het huilen.

En je was natuurlijk op de goede weg, met te wijzen op de invloed van emoties.

Probeer het nu dus nog eens, en als het je niet lukt dan zal ik je de volgende keer nog een aanwijzing geven. Wat je zelf uitvindt is namelijk het meest overtuigend. Overtuigender dan wanneer ik het je zo vertel. En ik heb het zelf OOK allemaal zelf uit moeten vinden. Dat viel niet mee, maar als je het eenmaal weet is het O zo makkelijk.

Groeten

Pieter

Berichten: 32

Re: Brok in je keel

Misschien doordat je anders gaat ademen waardoor je middenrif verschuift ofzo :roll:
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Brok in je keel

pietertje schreef:Iedere vraag is een puzzel, die opgelost kan/moet worden. En ik wilde je (veertje) ook vooral interesseren voor de materie en stimuleren om er zelf over na te denken. Daar het onderwerp psychologie je lijkt te interesseren. Ik geef toe dat het een moeilijk raadsel is, omdat de connectie tussen een brok in je keel en het middenrif een niet zo duidelijke is, als bij de daarop volgende stap, het huilen.

En je was natuurlijk op de goede weg, met te wijzen op de invloed van emoties.

Probeer het nu dus nog eens, en als het je niet lukt dan zal ik je de volgende keer nog een aanwijzing geven. Wat je zelf uitvindt is namelijk het meest overtuigend. Overtuigender dan wanneer ik het je zo vertel. En ik heb het zelf OOK allemaal zelf uit moeten vinden. Dat viel niet mee, maar als je het eenmaal weet is het O zo makkelijk.

Groeten

Pieter
De verklaring van het middenrif heeft niets meer met psychologie te maken. Jouw verklaring zou thuishoren in het Medisch forum.

Zie ook: http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html...achten&hfdstk=3

Waar je een hele uitgebreide verklaring van je middenrif en brok in de keel krijgt.

"Psychologisch brok in de keel" heeft meestal te maken met een overmatige spanning op de keel (spieren) waardoor je het gevoel krijgt dat iemand je aan het wurgen is.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 236

Re: Brok in je keel

Nee Nappo, dat bedoel ik helemaal niet, wat er onder die link te vinden is. Ik brandt dan ook haast van verlangen om mezelf nader te verklaren, maar nu ik een discussiepartner heb gevonden (jij), houd ik me nog even in, en geef je een nieuwe kans om de boel op een rijtje te krijgen.

Misschien ben je even vergeten dat het middenrif ook een (soort) spier is. Verder ben je op de goede weg.

Veel succes,

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Brok in je keel

pietertje schreef:Nee Nappo, dat bedoel ik helemaal niet, wat er onder die link te vinden is. Ik brandt dan ook haast van verlangen om mezelf nader te verklaren, maar nu ik een discussiepartner heb gevonden (jij), houd ik me nog even in, en geef je een nieuwe kans om de boel op een rijtje te krijgen.

Misschien ben je even vergeten dat het middenrif ook een (soort) spier is. Verder ben je op de goede weg.

Veel succes,

Pieter
Ik heb geen mogelijke andere verklaringen gevonden.

Je mag het mij vertellen..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 236

Re: Brok in je keel

Napoleon Dynamite schreef:
pietertje schreef:Nee Nappo, dat bedoel ik helemaal niet, wat er onder die link te vinden is. Ik brandt dan ook haast van verlangen om mezelf nader te verklaren, maar nu ik een discussiepartner heb gevonden (jij), houd ik me nog even in, en geef je een nieuwe kans om de boel op een rijtje te krijgen.

Misschien ben je even vergeten dat het middenrif ook een (soort) spier is. Verder ben je op de goede weg.

Veel succes,

Pieter
Ik heb geen mogelijke andere verklaringen gevonden.

Je mag het mij vertellen..
In dit (uitzonderlijke) geval, geef ik je liever nog wat bedenktijd,...Nappo.

Ik hoop dat je begrip voor mijn standpunt kunt opbrengen, want ik zou graag (weer) met je discussieëren.

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Brok in je keel

pietertje schreef:In dit (uitzonderlijke) geval, geef ik je liever nog wat bedenktijd,...Nappo.

Ik hoop dat je begrip voor mijn standpunt kunt opbrengen, want ik zou graag (weer) met je discussieëren.

Pieter
In dit (niet zo uitzonderlijke) geval zou ik graag willen dat je gewoon even meldt wat je erover te vertellen hebt. Dan kunnen wij vervolgens kijken of we vinden dat je iets opzienbarends hebt bedacht/gevonden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Brok in je keel

ik vind dit toch wel zeer irritant pietertje, we hebben er nou echt wel over nagedacht, en als je zulke geweldige briljante oplossingen en gedachten hebt, deel ze dan even? (of houd op met pochen hoe goed jij dat wel niet hebt bedacht)

Berichten: 40

Re: Brok in je keel

Ik ben er eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar, na dit topic even doorgelezen te hebben.

Maar het lijkt erop dat Pietertje niks van zich laat horen, misschien was het gewoon grootspraak? Of is dit topic je p.o. even ontschoten?

Om met je eigen woorden te spreken Pietertje:

Ik geef je een nieuwe kans, maar ik brand ook haast van verlangen om mezelf nader te verklaren (maar niet met betrekking op het ´brok in de keel´, maar mijn gedachten tov jou na het lezen van dit topic).
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Reageer