[scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Chemisch evenwicht

FeCl3 + 6 KSCN <-> K3 [Fe(SCN)6] + 3 KCl

Fe + 6 SCN <-> Fe(SCN)6

Fe kan uit mengsel verwijderd worden door neerslagvorming met OH ionen (toevoegen NaOH), SCN ionen verwijderen door toevoegen Ag-ionen (AgNO3). Schrijf de reactiemengsels?

Ik weet: - FeCl3 + 3 NaOH --> Fe(OH)3 + 3 NaCl en - KSCN + AgNO3 --> KNO3 + AgSCN

Ik denk niet dat ze dit bedoelen, maar dat we uit K3 [Fe(SCN)6] de Fe en SCN moeten halen, maar dit snap ik totaal niet hoe dit moet...

Omdat ik tijdens het practicum niet genoeg tijd had, kon ik dit ook niet invullen:

Aan de eerste reageerbuis voegen we NaOH oplossing toe, aan de tweede AgNO3. Welke kleurveranderingen t.o.v. de referentie zien we? (lichter of donker bedoelen ze waarschijnlijk) en verschuiving evenwicht links of rechts (allebei naar links denk ik?)

Heb echt hulp nodig bij dit, ik vind het behoorlijk zware materie!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Je schrijft de zouten alsof ze "moleculen" zijn die oplossen. Dat is niet zo, je hebt in de oplossing losse ionen.

Zou je eens kunnen opschrijven in een reactievergelijking wat er gebeurt als je natriumhydroxide toevoegt aan je sterk gekleurde oplossing met ijzer en SCN-? En wat zou er gebeuren als je zilvernitraat toevoegt?

Weet je de kleuren van de verschillende ionen waar je hier mee te maken hebt? Dan kun je ook bedenken wat er met de kleuren gebeurt als je de twee reacties uitvoert.

Reageer