Eiwitzuivering uit moedermelk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Eiwitzuivering uit moedermelk

Hallo allemaal,

Ik moet voor mijn onderzoek de eiwitfase en de waterfase in moedermelk scheiden. Het is belangrijk dat de eiwitten niet denatureren, omdat dan hun structuur en functie wordt verstoord, en de babys er dan niks aan hebben. Ik heb zelf al een paar oplossingen bedacht, maar hoor graag eerst jullie reacties.

Alvast Bedankt.

Groet,

Faysal

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eiwitzuivering uit moedermelk

Dat hebben ze sowieso niet gauw: het sterke zuur van de maag weet met de meeste eiwitstructuren korte metten te maken; zo niet dan zorgt het basische milieu van het darmkanaal daar wel voor.

Berichten: 5

Re: Eiwitzuivering uit moedermelk

ja, maar daar is het nodig voor opname. Maar weet je een antwoord op mijn vraag? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Eiwitzuivering uit moedermelk

vriesdrogen.. al zie ik het complete doel niet. Je scheidt het dan niet echt, je verwijdert het water

andere lijkt me gewoon uit laten zakken / centrifugeren. Eiwitten zullen dan op de bodem zitten en kan je de waterlaag verwijderen.

Berichten: 5

Re: Eiwitzuivering uit moedermelk

ja, ik zal het doel uitleggen. Dit is een onderzoek binnen de Nederlandse Moedermelkbank. Donormelk heeft talloze voordelen boven kunstvoeding, alleen is het gehalte aan eiwitten in donormelk nog steeds niet groot genoeg voor prematuren. We proberen het gehalte eiwitten in donormelk te verhogen, en mogelijk kan dat door al het water dat in bijvoorbeeld 100 ml melk zit weg te halen. Zo willen we kijken mbv een milk analyzer of het gehalte aan eiwit hoger wordt. Vriesdrogen is inderdaad een optie, had ik nog niet aan gedacht. Maar centrifugeren gaat denk ik niet lukken, omdat je in moedermelk twee soorten eiwitten hebt. Caseine en whey-eiwitten, wanneer je gaat centrifugeren komt de stof met de grootste dichtheid beneden te zitten, dat is caseine, maar het supernatant bevat dan nog wel whey-eiwitten, en die kun je er niet afgieten omdat de baby die ook nodig heeft.

Ik dacht zelf aan cloud point extraction m.b.v. triton x-114:dat is een niet-ionische surfactant die de eiwitten scheidt op basis van hun lipofilie en hydrofobische capaciteiten. Het is een ingewikkeld verhaal, maar ik zoek naar zo veel mogelijk oplossingen, vandaar deze vraag. Ik ga me verdiepen in de mogelijkheid van vriesdrogen, bedankt voor je reactie. Ik hoor graag meer reacties:)

Groet,

F.s.

Re: Eiwitzuivering uit moedermelk

Ik zou de voorkeur geven aan ultrafiltratie of reverse osmose technieken boven vriesdrogen omdat je met vriesdrogen de concentratie aan electrolyten ook verhoogt en dat lijkt mij niet gewenst in melk voor prematuren.

Je zult wel moeten nagaan of het verlies aan niet-eiwitten zoals vitaminen aminozuren peptides en suikers niet te groot wordt.

http://www.millipore.com/immunodetection/id3/concentration

Reageer