Springen naar inhoud

[scheikunde] electrochemische cel

• Log in om te kunnen reageren

felixdepelix

felixdepelix

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2012 - 18:05

Een cel is opgebouwd uit een halfcel met een staafje zink in een oplossing van zinkchloride en een halfcel met een koperstaaf in een kopersulfaat oplossing. verder zijn zoutburg en metaaldraden aanwezig.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik weet wat de reductor en wat de oxidator is? de zink staaf lijkt me Zn(s), terwijl in de oplossing Zn2+ zit; de koperstaaf is Cu(s) en in die oplossing zit Cu2+(aq).

Hoe weet ik wat de reductor/oxidator is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2012 - 18:08

Opzoeken in een tabel met standaardelektrodepotentialen.

felixdepelix

felixdepelix

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2012 - 18:10

dat snap ik, maar Zn(s) en Cu(s) kunnen allebei reductor zijn, en Zn2+ en Cu2+ kunnen allebei oxidator zijn. in mijn antwoordenboek staat dat Zn reductor is en Cu2+ oxidator, maar waarom in godsnaam?

zheddie

zheddie

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2012 - 19:41

Cu2+ heeft de hoogste standaard reductiepotentiaal van de 2, daarom wordt Cu2+ gereduceerd en Zn geoxideerd.

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 12 januari 2012 - 23:30

Inderdaad. Degene met de hoogste standaardreductiepotentiaal wordt gereduceerd. Je kunt zeggen, als je in een tabel kijkt met standaardreductiepotentialen: degene die gereduceerd wordt staat links en hetgene wat geoxideerd wordt, staat rechts. En logischerwijs, degene met de hoogste potentiaal heeft de grootste neiging om gereduceerd te worden, kijk ook goed naar het woord potentiaal (taalkundig gezien :P ): potentiaal, potentie, mogelijkheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures