Springen naar inhoud

Hoe veilig zijn LiPo en LiFePo4 accu's?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Biker_CF

    Biker_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2012 - 04:25

Ik wil binnenkort een electrische fiets kopen, die accu's lijken gevaarlijk en de fiets moet in de gang gezet worden.

Hoe veilig zijn LiPo en LiFePo4 accu's? Ik heb al importeurs benaderd over de veiligheid maar het enigste wat ze altijd zeggen is dat als je er correct mee omgaat dat het dan ongevaarlijk is.

Vervolgens heb ik gevraagd hoe een eventuele brand verloopt maar daar willen ze liever niets over zeggen, zodoende kan ik niet goed inschatten hoe groot de risico's zijn. Op youtube staan natuurlijk wel films over hoe die dingen kunnen branden en dergelijke maar daar gaat het ook een hoop om sensatie.

Zouden jullie hier meer over kunnen vertellen?

Er zijn Sachs fietsen en die hebben LiPo's en de accu"s die worden gebruikt zijn gecertificeerd voor de Europese markt, ze voldoen aan zeer strenge eisen. De LiPo accu's van Sachs zitten in een metalen kastje. Dit geeft een prettig gevoel.


Vraag 1. Hoe zal een eventuele brand of explosie er uit kunnen zien van een Sachs LiPo die in het Sachs kastje zit? In hoeverre is dat te vergelijken met onderstaande demonstraties. Zal er vuur uitkomen uit het metalen kastje of zal het alleen rook zijn? Dat kan het verschil tussen leven en dood betekenen, en het verschil tussen huis afgebrand of alleen maar opnieuw schilderen en behangen.

LiPo anti-explosion bag


LiPo storage, in een safe



Vraag 2. LiFePo4 accu's lijken ongevaarlijk althans op youtube, maar is dit nu echt zo?

Veranderd door Biker, 13 januari 2012 - 04:27


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Orgsyn

    Orgsyn


  • >25 berichten
  • 76 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2012 - 11:34

Ik denk dat je je er niet al te druk over moet maken en gewoon een leuke fiets kopen ;)

#3

Biker_CF

    Biker_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2012 - 08:40

Ik vind het toch allemaal maar gevaarlijk.


Ageing

Battery performance gradually deteriorates with time due to unwanted chemical reactions and physical changes to the active chemicals. This process is generally not reversible and eventually results in battery failure. The following are some examples:-

Change in physical characteristics (morphology) of the working chemicals.
Crystal formation. Over time the crystal structure at the electrode surface changes as larger crystals are formed. This reduces the effective area of the electrodes and hence their current carrying and energy storage capacity.
Dendritic growth. This is the formation of small crystals or treelike structures around the electrodes in what should be an aqueous solution. Initially these dendrites may cause an increase in self discharge. Ultimately dendrites can pierce the separator causing a short circuit.
Shorted cells. Cells which were marginally acceptable when new may have contained latent defects which only become apparent as the ageing process takes its toll. This would include poor cell construction, contamination, burrs on metal parts which can all cause the electrodes to come into contact with each other causing a short circuit.
Electrode or electrolyte cracking. Some solid electrolyte cells such as Lithium polymer can fail because of cracking of the electrolyte.
Short circuits may be external to the cell or internal within the cell. The battery management system (BMS) should be able to protect the cell from external shorts but there's not much the BMS can do to protect the cell from an internal short circuit.

The ageing process outlined above is accelerated by elevated temperatures.

Het hele verhaal: Why batteries fail
http://www.mpoweruk....ilure_modes.htm

Nog meer over Dendritic growth in het Nederlands.
http://tweakers.net/...gere-accus.html


But, though the safety of the cells may have been improved and the failure rates reduced, even if they never catch fire, Lithium ion battery packs can still be potential financial time bombs with fuses of indeterminate length. This is because battery failures are also defined in terms of the lifetime of the battery which is notoriously difficult to predict. (See Graph and Definition of Lifetime).


onderwerpen, electropaedia site map
http://www.mpoweruk.com/site_map.htm

#4

*_gast_Gerard_*

  • Gast

Geplaatst op 14 januari 2012 - 13:56

1. Als je het gevaarlijk vindt dan zou ik er zelfs niet over denken om er een te kopen tenzij je kickt op een adrenalinestoot.

Het zijn uitzonderingen en als gaat zoeken naar wat er met een tv, magnetron, auto, fiets, lampen etc kan gebeuren dan zul je ook zulke dingen tegen komen op het internet. De uitzonderingen bevestigen de regel.
Ga eens zoeken naar elektrische fietsen en ongevallen in het verkeer dan zul je veel meer ongelukken vinden met veel beroerdere afloop.

#5

Biker_CF

    Biker_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 02:01

Nee, natuurlijk kick ik er niet op.


Natuurlijk gebeuren er ook ongelukken met tv's en magnetrons maar bij akku's zie je veel meer onderzoek om het veilig te krijgen terwijl dit bij tv's niet of nauwelijks besproken wordt.

"Onderzoekers van de Britse Cambridge-universiteit hebben een opstelling ontwikkeld waarmee ze denken problemen met lithium-ion-accu's te kunnen doorgronden. Dat moet leiden tot veiligere accu's, onder meer voor voertuigen."

Ze zijn er niet voor niets aktief mee bezig, ze stampen iedere keer weer een nieuwe akku de grond uit. En steeds maar sleutelen aan die veiligheid.

LiPo's zijn gevaarlijker dan LiFePo's, zijn die LiFePo's echt wel zo veilig als dat ze doen voorkomen? Er is in feite weinig ervaring mee.

#6

BertN

    BertN


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 08:38

Hallo Biker.

Ik werk zelf al meer dan 5 jaar bij een fietsenmaker op de zaterdag. We hebben ondertussen honderden van die elektrische fietsen verkocht. Ik heb nog nooit gehoord dat 1 van die accu's in de brand is gevlogen of ontploft. Ook hebben we bij ons op het werk nog nooit van deze verhalen gehoort van collega fietsenmakers.

Daarbij komt dat als er echt zo'n ongeluk zou gebeuren het ook wel in de krant zal komen. Als ik jouw was zou ik me er niet zo druk om maken en gewoon zo'n fiets kopen. Of het een sachs moet zijn, dat is dan punt 2 xD





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures