[scheikunde] oxaalzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

[scheikunde] oxaalzuur

Ik heb de opdracht gekregen om de beide zuurconstanten van oxaalzuur te bereken.

Ik moet zelf een proef uitvoeren om achter de gegevens te komen.

Ik moet dus ook zelf een werkplan opstellen.

Hoe doe ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Dan is de eerste vraag aan jou: wat zijn zuurconstanten? Weet je dat niet, dan opzoeken.

Weten hoe zwakke zuren werken wordt dan de tweede vraag.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Ik weet dat als je een zwak zuur oplost in water een evenwicht ontstaat. Bij dit evenwicht hoort een zuurconstante. Deze zuurconstante is op te zoeken in een binas of je kunt de zuurconstante zelf uitrekenen met behulp van een evenwichtsvoorwaarde. H3O + is te bereken met behulp van de ph die te meten is als ik het oxaalzuur ook wel bekend als ethaandizuur oplos. Hiermee kan ik dan een zuurconstante uitreken. Ik weet ook dat ethaandizuur twee zure groepen bevat. Ik weet alleen niet hoe ik achter de tweede zuurconstante moet komen.

Ik hoop dat u me daar meer duidelijkheid over kunt geven.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Klopt zover. Elke zuurgroep zal een aparte zuurconstante hebben. Hoe kun je ervoor zorgen dat uiteindelijk beide zuurgroepen reageren met een base? Wat jij nl stelt werkt alleen bij enkelvoudige zuren goed. Water heeft echter een pH van 7, nagelang de aard van de zuurconstante kunnen ze beide al deels gedissocieerd zijn.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Dus ik moet een sterke base toevoegen? Maar dat krijg ik toch ook maar een zuurconstante?

En hoe weet ik welke base moet toevoegen? Gewoon OH-? Of een zwakkere base zodat eerst de ene zuregroep wordt afgesplitst en ik daarvan de ph meet. En dat ik daarna weer een base toevoegen die er dan voor zorgt dat de tweede zuregroep wordt afgesplits. Of moet ik eerst een zwakkere base toevoegen en dan en ph meten. En daarna met bij nieuw een ethaandiuur een sterke base toevoegen zodat beide groepen in een keer worden afgesplits en dat ik dan de ph meet. En zo ja welke basen moet ik dan gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Jij gaat er nu vanuit dat beide protonen er tegelijk vanaf flikkeren. Dat gebeurt dus niet: eerst de een, en dan met meer base pas de tweede, met je idee zit je dus op de goede weg, maar het gaat eerder om de hoeveelheid base. Natuurlijk moet je wel een sterke base als NaOH gebruiken.

Heb je een apparaat voor handen daar dat continue de pH meten kan, en (helemaal makkelijk) weg kan schrijven naar een bestand of papier? Dan is het namelijk makkelijk: pH volgen terwijl je een bekende hoeveelheid oxaalzuur titreert.

Zo niet, kun je nog steeds titreren (moet je sowieso omdat de hoeveelheid toegevoegde base nodig is voor de berekening), maar dan moet je, als de pH ineens sneller stijgt, rustiger gaan titreren.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Oh nu snap ik het! Heel erg bedankt!

Ik ga morgen gelijk kijken of ik gebruik kan maken van dat apparaat.

Dan kan ik daarna gelijk me werkplan opstellen!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Hallo,

Ik heb mijn proef uitgevoerd en ik heb een tritatiecurve met twee omslagpunten gekregen. Maar nu kom ik niet uit de berekeningen.

Ik heb 0,1 M 15 ml oxaalzuur met 0,1 M natronloog getriteerd.

Ik kreeg toen een tritatiecurve met het eerste omslagpunt op 15 ml natronlog bij ongeveer 3,4 pH en het tweede omslagpunt op 29 ml natronloog bij een pH van ongeveer 8,5

nu moet ik dus beide kz uitrekenen dus ik dacht ik doe het volgende:

Het evenwicht: H2C2O4 (aq) + H2O (l) HC2O4- (aq) + H3O+ (aq)

10^-3,4 = 3,98 * 10^-4 is h30+ concentratie

Evenwichtsvoorwaarde: Kz1 = [ H3O+ ] [ HC2O4- ]

[ H2C2O4 ]

3,98*10^-4 in het kwadraat / 0,1 = kz1

en kz2 als volgt:

Het evenwicht: HC2O4- (aq) + H2O (l) C2O42- (aq) + H3O+ (aq)

10^-8,5 =3,16 *10^-9

Evenwichtsvoorwaarde: Kz2 = [ C2O42- ] [H3O+ ]

[ HC2O4- ]

3,16*10^-9 in kwadraat/ 3,98*10^-4

maar dit is verkeerd en ik begrijp niet hoe het wel moet, wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Hier kun je heel goed de bufferformule toepassen.

Je weet hoeveel base je nodig had om dat omslagpunt te berekenen. Hoe hoog is de pH op de helft van dat gebruik? Gebruik deze pH in de bufferformule en pas de concentraties [B-] en [HB] aan met als volume 22.5 ml. Ik gok dat je heel dichtbij een pKa van 1.27 zit zo.

Bufferformule:

pH = pKa + log ([B-]/[HB])

De grap hier is dat je in moet zien dat wanneer [B-] = [HB] dat uit die deling 1 komt. Log 1 = 0 en dus is pH = pKa op de helft van je verbruik. ;)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Ik bergijp niet helemaal wat u bedoelt.

bedoelt ie de helft van 15 ml? zo ja da is de ph ongeveer 2,5 en waarom is het volume 22,5 ml? bij 22,5 ml is de ph ongeveer 4,5.

En hoe kan het dan B- = HB dat kan toch niet er is toch een reactie opgetreden.

En op deze manier kan je toch maar een zuurconstante uitreken?

Ik ben niet zo goed in bufferoplossingen van daar dat ik het niet zo goed begrijp :S

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

de laagste ph van mijn titratiecurve is trouwens oon 2,5 pH dus als mij ph= pka moet zijn dan zou dat dan toch 2,5 zijn? en dat kan niet want hij moet 1,23 zijn iig pkz van H2C2O4 en de pkz van HC204 moet 4,19 zijn bij mijn curve is de ph 4,19 bij 20 ml natronloog. En ik heb nog nooit die bufferformule gebruikt op school wij moeten altijd een schema opstellen enzo en dan een evenwichtsvoorwaarde en die dan invullen kan dat hier niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxaalzuur

poemii schreef: Ik bergijp niet helemaal wat u bedoelt.

bedoelt ie de helft van 15 ml? zo ja da is de ph ongeveer 2,5 en waarom is het volume 22,5 ml? bij 22,5 ml is de ph ongeveer 4,5.

En hoe kan het dan B- = HB dat kan toch niet er is toch een reactie opgetreden.

En op deze manier kan je toch maar een zuurconstante uitreken?

Ik ben niet zo goed in bufferoplossingen van daar dat ik het niet zo goed begrijp :S
Je totaalvolume is aantal ml zuuroplossing + aantal ml toegevoegde loog. Voor die concentratieverandering dien je in de formule dus te corrigeren. Uit jouw grafiekjes haal je alleen de eindpunten. Kun je je curve trouwens inscannen of op een andere manier online krijgen? Ik denk trouwens dat je beter afbent als je de theorie nog eens doorneemt, als je het gebruik van [ ] haken niet snapt. Dat zijn concentratiehaken die een concentratie in mol per liter aangeven.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

hoii

M= mol/L dus 0,1x 0,15 = 0,015 mol oxaalzuur en dan dat gedeeld door 0,225 = 0,066667 M bedoeld u dat?

Ik heb mijn curve ingescand maar ik kan hier nergens een bijlage toevoegen en ik kan hem ook niet in het bericht plakken is. Is er een andere manier om mijn curve op de site te krijgen?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] oxaalzuur

hoii

ik heb nog even op het internet gekeken en ik zie allemaal titratiecurve die beginnen bij ongeveer 1,2 en de mijne begint bij 2,5 . Volgens mij is dit fout. Maar ik heb het met de computer gedaan, dus dan is het toch wel nauwkeurig! ik snap niet zo goed waarom je op de helft moet kijken. Ik moest trouwens van mijn leraar nog de afgeleide bepalen van mijn curve zodat ik precies wist waar de buigpunten zaten. Als ik die grafiek heb mag ik dan aannemen dat bij het buigpunt de pka zit? En zou kan ik dan gewoon bij mijn berekeningen zeggen pH=pka of moet ik dat dan uitleggen met berekeningen en moet ik de evenwichten en evenwichtsvoorwaarde niet gebruiken? Sorry dat ik zoveel vragen stel:S

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oxaalzuur

Ik zal je een linkje geven met de theorie achter die afleiding. Tussen de 2 buigpunten is de afgeleide maximaal, voor het buigpunt neemt de afgeleide nog toe, erna natuurlijk sterk af. Normaal wordt dit gedaan door op het papier 2 raaklijnen aan de buigpunten te tekenen en daar precies een lijn in het midden te tekenen, evenwijdig aan de raaklijnen. Werkt hetzelfde. Dit middelpunt zou precies op jouw pKa moeten liggen.

Als je een beetje engels kent: http://en.wikipedia.org/wiki/Titration_curve. Heb je hier moeite mee, wil ik het voor je vertalen. Het is wel vaag dat je begin pH zo hoog is. Je hebt het toestel toch wel vantevoren geijkt op bekende buffers? Als ik even ga terugrekenen met jouw beginsituatie (altijd handig):

Kz = 10-1.27

[H2C2O4] = 0.1M

Invullen van de evenwichtsvergelijking geeft me:

Kz = ([H+] * [HC2O4-]) / [H2C2O4]

[H+] = [HC2O4-] = x

[H2C2O4] = 0.1 - x

10-1.27 = x2/(0.1 - x)

Omgeschreven geeft me dit een 2e graads vergelijking:

x2 + 10-1.27(x - 0.1) = 0

pH = -log(x) = -log (0.05) = 1.29 Als jouw curve dus bij 2.5 begint, klopt er iets niet helemaal. En zou dus verklaren waarom ik met de handen in mijn haar zat. ;)

Reageer