[scheikunde] Biologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[scheikunde] Biologie

Kan iemand mij dit uitleggen?

Een gen wordt voorgesteld in de genenpool van een populatie van 10.000 individuen door een dominant (W) en een recessief (w) allel. Als de initiële frequentie van W in de pool 0.7 is, hoeveel generaties van complete selectie zouden dan nodig zijn om al de W allelen te elimineren uit de populatie? Veronderstel hierbij dat er geen mutatie is en dat de populatie voldoet aan de meeste Hardy-Weinberg condities

→ 1

2

5

20

het allel kan niet worden geëlimineerd

ik snap niet waarom het antwoord 1 is?

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Biologie

Misschien dat er hier een Chemicus is met de kennis over genen, maar dit is bij mij al weer ver weggezakt.

De chemische vragen kan je hier prima stellen, maar voor biologie zou ik je eerder naar het wetenschapsforum willen verwijzen
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Biologie

Bij mij is dit niet "weggezakt", want in deze terminologie heb ik het niet geleerd, maar ik kan wel iets beredeneren.

We hebben 3 soorten individuen:

genotype WW : ongeveer 49%, fenotype W

genotype Ww : ongeveer 42%, fenotype W

genotype ww : ongeveer 9%, fenotype w

Door "complete selectie" waarbij alleen de individuën met fenotype "w" overleven kun je W in een keer compleet uit de populatie elimineren.

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Biologie

Alvast super bedankt, maar hoe weet je dat door 'complete selectie' het fenotype w wegvalt en niet W? (of wat is de definitie van complete selectie?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Biologie

Nou, eigenlijk had ik de term "complete selectie" nog nooit gehoord, maar als ik zelf moet verzinnen wat ik denk dan betekent het dat ik 100% zorgvuldig op het fenotype selecteer dat ik zoek.

Als uit de vraagstelling duidelijk is dat ik appels zoek, en ik heb een fruitschaal staan, dan gooi ik daar dus al het fruit dat geen appel is uit weg....

Reageer