isomerie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

isomerie

hallo,

in mijn cursus staat dat fructose (5-ring) 512 isomeren kan hebben?

Voor het woord 'fructose' staat 29 = 512.

En ook dit ' 9C* '

Ik snap niet van waar dat allemaal komt eigenlijk?

Berichten: 12

Re: isomerie

M.b.v de 2^9 word berekent dat er 512 isomeren mogelijk zijn.

Stel dat bijv. een functionelegroep in een willekeurig cyclisch molecuul boven of onder de ring kan zitten dan zijn er dus 2 mogelijkheden: boven en onder.

Het aantal mogelijkheden dat er dan in het gehele molecuul zijn is gelijk aan 2^het aantal stereocentra

bij 2 is dit bijv 2^2=4 namelijk:

onder onder

boven onder

onder boven

boven boven

In fructose zijn er blijkbaar 9 x 2mogelijkheden, alhoewel die hier iets moeilijker te zien zijn omdat het niet alleen in de gestrekt maar ook als een 5 en 6 ring voor kan komen.

Hier komt dan ook de 9C* vandaan, * word doorgaands gebruikt om stereocentra aan te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: isomerie

Fructose is een suiker met 6 C atomen waarvan 1 met een C=O, dus 9 C* lijkt me sterk. Verder is fructose de naam van slechts 1 van die stereo-isomeren: als je een stereo-centrum omklapt hebben al de mogelijke suikers andere namen.

512 mogelijkheden lijkt me meer iets voor een disaccharide.

Berichten: 12

Re: isomerie

In snapte ook al niet hoe ze aan 9 komen maar het lijkt wel het gene te zijn wat ze in het boek bedoelen en dat is wat ik heb proberen uit te leggen (of die 9 klopt is een 2e)

Maar je hebt natuurlijk gelijk over de naamgeving etc.

Berichten: 48

Re: isomerie

Jullie hadden gelijk.

2^9 is voor het disaccharide sucrose!

Maar ik begrijp niet van waar die negen komt? Zijn er negen chriale centra? Of is chiraal centrum een verkeerde benaming en moet het stereocentrum zijn? ik begrijp het verschil niet...

Berichten: 94

Re: isomerie

Stereocentrum en chiraal centrum zijn 2 namen voor hetzelfde beestje.

Berichten: 48

Re: isomerie

oke bedankt. En hoe kom je in godsnaam aan negen chirale centra?

Berichten: 46

Re: isomerie


Berichten: 48

Re: isomerie

ja, maar ik heb gewoon meer informatie nodig? ik wil gewoon weten hoeveel chirale centra sucrose bevat?

Reageer