Hoe draait een windmolen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 232

Hoe draait een windmolen

waarom draaid een windmolen?

Afbeelding

de kracht komt toch van een kant op op alle twee de wieken?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Hoe draait een windmolen

Het is de bedoeling dat de wind de windmolen van voren raakt; vandaar is het hetzelfde principe als met een vliegtuigrotor.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Berichten: 83

Re: Hoe draait een windmolen

De combinatie van wind en zwaartekracht lijkt me, zoals je voorbeeld al zegt. Als het tegen de klok indraait is (mits het van rechts komt... als links, met de klok mee.) is er minder weerstand, dan andersom...

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Hoe draait een windmolen

Het is de bedoeling dat de wind de windmolen van voren raakt; vandaar is het hetzelfde principe als met een vliegtuigrotor.
bij een vliegtuig of helikopter is dat wel ietsje anders hoor.

de rotor zuigt de wind aan -trek de windstroom aan- en de motor verwarmt de luchtstroom. op die manier wordt de vluggels opgetilt.

men noemt dat het hefschroefprincipe.

dus speelt het geen enkele rol waar de wind van dan komt, voor een vliegtuig of helikopter. :wink:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Bernoulli

maar soit dit was ff offtopic :roll:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe draait een windmolen

Dat plaatje in het eerste bericht is gewoon een beetje onhandig getekend volgens mij. Maar als je de molen in de (getekende) wind zet, dan zie je de molen van opzij en is het niet duidelijk dat het om een windmolen gaat.

Trouwens, er zijn types molens die prima draaien op wind van opzij, of beter, die zich van windrichting niets aantrekken.

Afbeelding

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Hoe draait een windmolen

sorry ik snap het nog niet
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Hoe draait een windmolen

triest voor je. ooit de vorm van de wieken bekeken?
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe draait een windmolen

Zal ik nog eens een poging wagen?

De wieken van een windmolen draaien en beschrijven daarbij een cirkelvormig vlak.

De windrichting staat haaks op dat vlak.

Zo iets duidelijker?

En vergeet even die bijzondere uitvoeringen die Jan liet zien, die werken anders.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe draait een windmolen

Ah, zit het probleem misschien zo diep? Animus, weet je hoe een zeilboot werkt? en ongeveer hoe het komt dat die van west naar oost kan varen, terwijl de wind uit het noorden komt bijvoorbeeld, dus dwars op de vaarrichting?

een wiek is weinig anders dan een zeil :roll:

Afbeelding

Zo dan duidelijker?? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Hoe draait een windmolen

ah ik snap het al mooie foto jan maakt het meteen duidelijk.het komt door die constructie dus,maar als je die construktie niet zou hebben en zo'n molen hebt als ik heb getekend dan werkt hij dus niet.
triest voor je. ooit de vorm van de wieken bekeken?
nee nog nooit op gelet er staat er geen een in onze achter tuin en anders had ik het waarschijnlijk niet gevraagd jap.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Hoe draait een windmolen

[..]
Misschien was de keuze voor de term 'rotor' ongelukkig. Wat ik bedoelde is dat het systeem hetzelfde is als dat van een propeller of scheepsschroef. (ten tijde van mijn vorige post kon ik niet op het woord propeller komen, vandaar rotor)

Stel je een windmolen voor als twee vliegtuigvleugels die met de vleugeltip aan een as vast zitten. Als je een van die vleugels horizontaal voorstelt is het makkelijk te begrijpen dat als wind er van voor tegenaan waait de vleugel omhoog gaat. (Aan de andere kant wordt door het zelfde effect (luchtstroom afbuigen) de vleugel naar beneden gedrukt) en tateratata we hebben een draaiende windmolen.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Hoe draait een windmolen

eigenlijk is de diameter van de wieken het belangrijkste.

niet de hoeveelheid wind -beaufort?-.

vgl het met het spreekwoord "hoge bomen vangen veel wind"

om volledig van windmolens te snappen, moeten we ook eens het begrip 'luchtstroom' kennen. of dat nu de term isobaren zijn dat weet ik nu niet zekers.

'k zou het moeten eens opzoeken
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe draait een windmolen

om volledig van windmolens te snappen, moeten we ook eens het begrip 'luchtstroom' kennen. of dat nu de term isobaren zijn dat weet ik nu niet zekers.
Tenzij we over het weer willen gaan praten, stel ik voor het niet ingewikkelder te maken dan nodig.

In detail kun je zo diep gaan als je wilt, maar in grote lijnen ziet het er zo uit.

Luchtmoleculen vliegen redelijk vrij door de atmosfeer. Kriskras door elkaar, alle kanten op. Bij windstilte staan luchtmoleculen dus niet stil, maar omdat ze van alle kanten tegen je aanbotsen merk je daar niets van. Is er nou ergens een plek waar veel moleculen in een kubieke meter zitten (hoge druk), en een plek een eindje verderop waar er minder zijn (lage druk), dan wil de natuur dat verschil opheffen. het gekriskras komt erop nu op neer dat er iets meer moleculen van hoog naar laag krissen, dan dat er van laag naar hoog krassen.. Nou botsen er aan een kant dus meer luchtmoleculen tegen je dan aan de andere kant, en dat verschil voel je wel, en dat noem je winddruk. Netto gaan er dus meer moleculen van hoog naar laag dan andersom.

Veronderstel voor het gemak geen gekriskras, maar dat alle moleculen netjes dezelfde kant op stromen, van hoog naar laag.

Als zo'n stroom moleculen dan tegen een object opbotst, dan stuiteren ze hiervan terug, ongeveer zoals licht van een spiegel. Voor een verandering van richting is een kracht nodig. Iets dat naar achter stuitert, oefent dus een kracht naar voor uit. Iets dat naar links stuitert, oefent dus een kracht naar rechts uit. Zet je dus een object schuin op de windrichting, dan krijg je zoiets:

Afbeelding

de luchtstroom stuitert naar links, het object wordt naar rechts geduwd. Het driehoekig object is een molenwiek........Die wil dus opzij, maar omdat hij aan een kant aan een as vastzit betekent dat draaien rond de as.

NB In werkelijkheid steekt het iets ingewikkelder in elkaar. Maar dit is en blijft het achterliggende principe ervan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Hoe draait een windmolen

Met andere woorden: denk 'Newton'.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Hoe draait een windmolen

de luchtstroom stuitert naar links, het object wordt naar rechts geduwd. Het driehoekig object is een molenwiek........Die wil dus opzij, maar omdat hij aan een kant aan een as vastzit betekent dat draaien rond de as.

NB In werkelijkheid steekt het iets ingewikkelder in elkaar. Maar dit is en blijft het achterliggende principe ervan.
En om dit nog iets visueler te maken: http://youtu.be/O5X0Iqidpmg

Reageer