Springen naar inhoud

[scheikunde] Wat is nauwkeuriger?

• Log in om te kunnen reageren

Ikke93

Ikke93

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 12:22

Hoi!
Wij moesten voor een proef op school de geleidbaarheid meten van natronloog bij het toevoegen van zwavelzuur.
Hierna moesten we met de gegevens die we hebben gevonden de molariteit van de natronloog uitrekenen.
Een heel leuk proefje natuurlijk, maar kan dit niet ook gewoon met een zuur-base titratie?
Nu waren wij aan het denken waarom de school deze proef zo had opgesteld. Wij dachten dat je het dan op deze manier misschien nauwkeuriger kon bepalen.
Weten jullie mischien wat nauwkeuriger is om de molariteit van natronloog te bepalen? Conductometrisch of titremetrisch?

groetjes mij!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biogeoloog

biogeoloog

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2012 - 14:18

Kun je misschien iets meer vertellen van de proefopstelling en de nauwkeurigheid vn de meters?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 17:51

Even duidelijk maken voor mijn brein: je hebt natronloog, voegt voorzichtig beetje bij beetje een hoeveelheid zwavelzuur toe terwijl je een oog houdt op de geleidbaarheid van de oplossing.

Kun je me vertellen wat hieraan anders is dan een "titratie"?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 18:40

Ik denk de manier waarop het omslagpunt bepaald wordt. Visueel ipv een plotse verandering in geleidbaarheid.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2012 - 18:46

Dat is precies mijn punt, Fuzzwood! Dit is natuurlijk ook gewoon een titratie, alleen is de detectie van het omslagpunt in dit geval niet visueel. Heel veel "automatische" titratoren gebruiken technieken als deze om automatisch een omslagpunt te kunnen detecteren; een kleur kan behoorlijk subjectief zijn en een geleidbaarheidsmeting is mooi kwantitatief.

Ikke93

Ikke93

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2012 - 10:34

Oke dus het komt er eigenlijk op neer dat het een beetje hetzelfde is?
Maar omdat je een buretstand niet digitaal kan aflezen is deze waarschijnlijk minder nauwkeurig/maak je sneller fouten?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2012 - 13:35

Nou dat valt nog mee, er zijn digitale titratieapparaten. Het gaat erom dat je zelf naar je flesje met een kleuromslagindicator zit te turen. Een oog is nu eenmaal niet een supergoede spectrofotometer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures