[scheikunde] Glycolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

[scheikunde] Glycolyse

Afbeelding

Dit is een plaatje afkomstig uit mijn fysiologieboek. Ben ik nou gek, of is dit plaatje ronduit fout?

Ze beginnen met glucose, waarvan de structuurformule niet eens klopt. Het moet C6H12O6 zijn.

Verder eindigen ze met pyruvaat, waarin maar 3 C-atomen zijn. Ook blijkt uit de figuur nergens dat er netto 2 ATP ontstaat. Daar zijn ze dus de "2" vergeten. In de tekst staat namelijk:

Glucose is de belangrijkste brandstof voor de synthese van ATP.

De suiker wordt door het bloed aangevoerd, in de cel actief opgenomen

en dan met behulp van de energie uit twee ATP-moleculen

gebonden aan fosforzuur tot fructose-1-6-difosfaat. Dit zijn de

eerste stappen van een reeks van negen reacties die in het cytosol

optreden, waarin met behulp van evenzoveel enzymen het glucosemolecuul

in twee stukken breekt, met als eindproducten twee moleculen pyrodruivenzuur (pyruvaat, figuur 2.12) en vier moleculen

ATP. Dit betekent een nettowinst van twee moleculen ATP,

omdat er twee zijn geïnvesteerd aan het begin van de reeks.
Heb ik gelijk?

Bij vootbaat dank.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Glycolyse

Die eerste structuur lijkt me ook een soort van drukfout. Er wordt gezondigd tegen de octetregel, dus volgens mij moet daar gewoon een C bijkomen. Pyruvaat lijkt me juist geschreven. (volgens wiki zijn er ook maar 3C's)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Glycolyse

De 2e drukfout zit hem bij het 3 fosfoglyceraatkinase. Je ziet dat ze van een 1,3-bifosfo naar een 3-monofosfoproduct gaan. Daar zit de 2e ADP-ATP afgifte. Die 2e fosfogroep wordt er eerst opgesoldeerd met reductie van NAD+ tot gevolg. Je bent in feite elektronen aan het sparen in de vorm van NADH en in de citroenzuurcyclus FADH2.

Die stoffen worden later weer geoxideerd in de oxidatieve fosforylatie door zuurstof met de geoxideerde vormen van NADH en FADH2 en water als producten. Hierbij ontstaat meteen een hele meuk aan ATP.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: [scheikunde] Glycolyse

Wat ik bedoelde is dat het "2x" teken verdwenen is. Zie bijvoorbeeld hier:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Glycolyse

Klopt ja, wat het plaatje echter doet is alleen de stappen per GAP molecuul laten zien zonder dat ze meenemen dat DHAP kan isomeriseren tot GAP en ook de stappen tot pyruvaat doorlopen kan.

Reageer