HPLC compositie sample bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

HPLC compositie sample bepalen

Hallo,

Kan iemand mij aub uitleggen hoe ik vanuit mijn chromatogram kan bepalen welke stoffen (lipiden in mijn geval) corresponderen met mijn pieken.

Moet ik dan de hoogte van de piek bepalen (hoe?) en dan met de behorende retentietijd in een database vergelijken of gaat dit anders?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Berichten: 4

Re: HPLC compositie sample bepalen

de hoogte lijkt me trouwens niet belangrijk, staat voor de intensiteit (zou bij protein determinatie met MS belangrijk zijn maar hier denk ik niet) het hangt dan alleen van de retentietijd af....? ligt dat dan ook niet aan de kolom, het eluens etc....?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: HPLC compositie sample bepalen

dat is niet altijd makkelijk. Je kan een analyseapparaat achter je hplc zetten en dan bekijken wat voor stof de piek is. (bv HPLC-MS) Op deze manier kan je alle pieken karakteriseren. Er zijn geen databases met retentietijden, is ook logisch want dat is afhankelijk van heel veel verschillende methodes. Je eluens, lengte van je kolom, soort kolom etc. etc.

Pas als je weet wat voor stof het is kan je gaan bepalen hoeveel de piek voorstelt.

Berichten: 243

Re: HPLC compositie sample bepalen

Weet je welke stoffen in je mengsel zitten (ik gok van niet :P )?

Indien wel kan je misschien op basis van structuur bepalen in welke volgorde de stoffen van je kolom afkomen.

Reageer