Scheikunde UU of MS&T TUD

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Scheikunde UU of MS&T TUD

Hallo beste mensen,

Ik ben een vwo 6 leerling, en heel erg geïnteresseerd in een scheikundige studie. Hierbij twijfel ik sterk tussen scheikunde aan UU of molucular science & technology in Delft. Die twijfel wordt vooral veroorzaakt, omdat ik niet weet wat voor werk ik nou precies kan doen met beide studies.

Mij lijkt onderzoek doen geweldig, alleen wil ik ook graag nog mogelijkheden hebben in leidinggevende functies, mocht onderzoek mij vervelen. Daarbij vraag ik mij af of ik dan als chemicus wel dezelfde kansen op carrière heb als een chemisch ingenieur, of dat je als chemisch ingenieur juist veel makkelijker carrière kan maken, omdat je studie dan veel meer gericht is op de toepassingen die in het bedrijfsleven van groot belang zijn.

Berichten: 87

Re: Scheikunde UU of MS&T TUD

Hoewel ingenieurs relatief vaker in het bedrijfsleven terecht komen dan wetenschappers kan dat ook heel goed met een studie scheikunde. Als je eventueel bijkomende interesse voor bedrijfskunde hebt kan je altijd een minor naast je studie scheikunde doen. Scheikunde is een echte elementaire studie, terwijl chemische technologie meer toegepast is. Je moet je wel bedenken dat chemische technologie meer te maken heeft met hoe je chemische productieprocessen opzet dan de echte chemie. Dat betekent dat je enorm veel wiskunde en natuurkunde krijgt en relatief wat minder scheikunde (waar veel beginnende studenten zich nog wel eens in willen vergissen). Het zijn allebei hele mooie studies, ik zou gewoon kiezen wat je interessanter lijkt en je vooral geen zorgen maken over een baan in het bedrijfsleven later.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Scheikunde UU of MS&T TUD

Tip: ga proefstuderen of meelopen.

Want iets doen wat je leuk vind en wat goed voelt werkt het fijnst ;)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 4

Re: Scheikunde UU of MS&T TUD

Voor scheikunde heb ik dat al gedaan, alleen in Delft nog over een paar weken. Het probleem is echter dat je dan nog geen flauw idee hebt hoe het er later precies allemaal uit gaat zien, als je klaar bent met studeren. Die onzekerheid probeer ik weg te werken, al is dat misschien gewoon onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Scheikunde UU of MS&T TUD

De toekomst is vaak moeilijk te beinvloeden. Wees in ieder geval verzekerd dat je met een BETA studie in principe overal terecht kan. Ik zelf heb scheikunde in Nijmegen gestudeerd en ben nu een test consultant bij Capgemini (dus scheikunde zit er niet echt meer in). Ik was echter wel gewild om mijn beta achtergrond.

Dus ik zou vooral zeggen, doe wat je zelf leuk vind en waar je je thuis voelt, want iets doen met enkel het oog op de toekomst zal je geen plezier in je werk geven ;)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde UU of MS&T TUD

Pas op hoor, ik word een beetje filosofisch....

Mensen hebben van heel grote hoogte gezien twee behoeftes: rijk worden en gelukkig worden. Als je jong bent kan je denken "eerst maar eens rijk worden, daarna zie ik wel hoe het met dat geluk gaat". Dat blijkt niet zo'n goede strategie: als je de keuze moet maken kun je beter streven naar gelukkig en arm dan naar rijk en ongelukkig.

Als de keuze op basis van je interesse moeilijk is, dan zou je kunnen meewegen wat je denkt dat je voor de wereld kunt betekenen na de studie, en wat je daarin het meest aanspreekt. Maar zeker niet voor een minder interessante studie kiezen alleen omdat je denkt dat je daarmee een betere kans maakt op de arbeidsmarkt!

Hier komt nog bij: als je na je studie echt enthousiast bent over je vak verhoog je je kansen veel meer!

Reageer