cafeïne uit koffie halen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

cafe

hey,

ik zou graag cafeïne uit koffie halen.(dus niet uit cola halen of kopen, het gaat mij enkel om het idee). Ik heb hiervoor 2 methodes op internet gevonden:

1. koffie mengen met benzine, koffie van benzine scheiden mbv scheitrechter en dan herhalen. Daarna de benzine uitdampen

2. iets met dichloormethaan, hoe dit exact in zen werk ging weet ik niet meer maar is dichloormethaan niet een zeer gevaarlijk goedje?

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: cafe

dichloormethaan is niet erg gezond, (gehalogeneerde stof) al zou ik wel meer stoffen bedenken die schadelijker zijn. Zo is benzine nu ook geen heel gezonde stof (bevat +/- 1% benzeen).

Je moet vanuit de waterlaag (koffie) de organische stoffen eruit halen. In principe moet je gewoon een apolair oplosmiddel gebruiken. dichloormethaan is een optie. Maar je kan ook andere extractiemiddelen gebruiken, principe is hetzelfde. Dit zal denk ik alleen niet echt zuiver zijn denk ik.

Berichten: 3

Re: cafe

ok bedankt ik kan dus eigenlijk elk apolair oplosmiddel gebruiken? Hoeveel koffie heb ik nodig om een zichtbare hoeveelheid cafeïne te krijgen, ik heb al gevonden dat er in 1 kop koffie iets minder dan 100mg cafeïne zit. Hoeveel cafeïne zal ik eruit krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: cafe

In principe kan je met extractie (vrijwel) alles eruit halen. hangt er natuurlijk vanaf hoevaak je het extraheert.

Reageer