wat is DNA nou eigenlijk precies

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

wat is DNA nou eigenlijk precies

Hallo ik ben Sanne,

ik heb een vraag

wat is DNA nou precies

ik weet dat het in de chromosomen zit en dat het alle erfelijke eigenschappen van de mense zitten

en wat is Adenine, Thymine, Cycotine, Guanine.

Bedankt alvast

Berichten: 46

Re: wat is DNA nou eigenlijk precies

Oei, dat is een verschrikkelijk lastige vraag :P.

Wat ik geleerd heb over DNA is dat het eigenlijk een lange draad is die bestaat uit nucleotiden.

Deze nucleotiden zijn, zoals jij eerder al stelde, Adenine, Cycotine, Guanine en Thymine (ik kort ze even af tot A,C,G en T)

Een nucleotide is gewoon een molecuul, en elke nucleotide ziet er anders uit.

Je weet waarschijnlijk dat DNA een dubbele helix is. Deze helix wordt in stand gehouden door waterstofbruggen, via de koppels A-T en C-G.

De opvolging van de nucleotiden is in elk mens anders, vandaar dat DNA bij niemand hetzelfde is.

DNA kan via een proces (transcriptie) afgelezen worden, en zo omgezet worden in RNA.

Dit RNA kan in de ribosomen van de cel weer afgelezen worden (translatie) en hierdoor worden eiwitten gemaakt.

Dit is een heel kort overzicht over DNA, ik hoop dat je er wat mee kunt.

Als je meer vragen hebt kun je het laten weten ;)

Re: wat is DNA nou eigenlijk precies

DNA is chemisch een nucleinezuur met een heel grote molecuulmassa.

De ordegrootte van de molmassa is een miljoen kilo per mol.

Adenine, Thymine, Cycotine en Guanine zijn de moleculen die de basis zijn voor de opbouw van DNA.

Lees eens de volgende wiki en als het je niet duidelijk is dan stel je gewoon je verdere vragen. Er zitten zoveel kanten aan DNA dat je vraag op allerlei manieren beantwoord kan worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Desoxyribonucle%C3%AFnezuur

Reageer