[scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Goeden middag,

Wij vroegen ons af hoe je 15 gram van een ester kunt maken iut ethaanzuur en 1-pentanol. We zijn allebij niet zo goed in scheikunde en kunnen wel een beetje hulp gebruiken.

Alvast bedankt voor de moeite :)

Met vriendelijke groet.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Zoek maar eens op Fischer-Speier esterificatie of Fischer-Speier esterification. Daar zul je de theoretische achtergrond vinden over deze materie.

Edit; http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80..._esterification

Welke stof ontstaat er als je ethaanzuur (azijnzuur) met 1-propanol laat reageren?

Berichten: 76

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Probeer de reactie maar eens uit te schrijven.

Daarnaast zal je een kleine molberekening moeten doen om te kijken hoeveel beginstof je moet gebruiken om uiteindelijk ong 15 gram ester te krijgen. Hoeveel mol is die 15 gram ester? (tip, gebruik de molecuulmassa van de ester om dit te berekenen)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Dit kan je best in zuur milieu doen door middel van een esterificatie. Hierbij kan het water gevormd tijdens de reactie best verwijderd worden om het evenwicht naar rechts te doen opgaan in volgende reactie, zuur + alcohol <=> ester + H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Goed, maar dit is dus niet de bedoeling van huiswerk en toetsen. Wat heeft de TS eraan als je het voorzegt?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Goed, maar dit is dus niet de bedoeling van huiswerk en toetsen. Wat heeft de TS eraan als je het voorzegt?
Daar heb je een punt, ik had niet echt door dat ik in de map huiswerk bezig was geloof ik. Afbeelding

Berichten: 2

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Bedankt voor de reacties :) ,we zijn al een eind.

Wij vroegen ons nog wel af welke ester uit deze reactie komt en wat de structuurformule hier van is.

Alvast bedankt :D

Berichten: 94

Re: [scheikunde] ester maken uit ethaan zuur en 1-pentanol

Als je de link in mijn eerdere post over Fischer-Speier esterificatie bekijkt, dan kun je een reactiemechanisme terugvinden. Gebruik ditzelfde voor de stoffen die jij moet laten reageren en je komt uiteindelijk op je ester uit!

Reageer