[scheikunde] Gaschromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

[scheikunde] Gaschromatografie

Hee ik heb voor scheikunde een practicum gedaan met een Gaschromatogram, en ben nu vragen aa he maken maar ik snap het niet echt.

Er is een vraag;

Leg uit waarom zou bij deze proef de kolom door middel van een thermosstaat op een constante temperatuur gehouden moeten worden?

Er zal dan wel wat veranderen maar ik zou niet weten wat? Krijg je dan andere pieken? En hoezo onstaat er een vershil door een wisselende temperatuur?

En nog een vraagje, de moleculen van een component in de stof paseseren niet allemaal op hetzeldfe tijdstip de detector, dit levert piekverbreding op nu moet ik 3 redenen geven waarom een piek niet uiterst smal is.

1 tje had ik al namelijkd at neit alle moleculen op hetzelfde tijdstip tijdstip worden ingesteld.

Graag mij helpen
Cogito Ergo Sum

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Gaschromatografie

1). De stof "loopt" mee met het dragersgas (meestal stikstof), Onderweg "kleeft het een beetje aan de kolom, de ene stof iets meer dan de andere.. op die manier krijg je dus scheiding. De mate van snelheid hangt af van een paar variablen af, het type kolom, snelheid van het draaggas en de temperatuur van de kolom.

Als je een analyse wel reproduceren moet je zorgen dat die 3 allemaal wel hetzelfde zijn. Overigens is het helemaal neit zo dat het tijdens het hele programma dezelfde temperatuur hoeft te hebben. Doorgaans begin je bij een "run" op lage temperatuur en laat je het oplopen zodat met een hoge temperatuur alles van de kolom afkomt.

2) Maar redenen zouden kunnen zijn: (teveel) materiaal op de kolom gebracht.. een stof die heel erg blijft "plakken" aan de kolom.

Reageer