[scheikunde] Dissociatie van zouten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[scheikunde] Dissociatie van zouten

Hallo

Mijn vraag gaat over de dissociatie van zouten.

Hoe zie je of de ontstane ionen zich als een bronsted zuur of base kunnen gedragen?

Ik heb de volgende reacties reeds uitgeschreven, gelieve ze ook even te na te kijken.

Ch3COONa > CH3COO- + Na+

(NH4)2S > 2NH4+ + S-

NaHSO4 > Na+ + HSO4-

NaHCO3 > Na+ + HCO3-

Na2HPO4 > 2Na+ + PO42-

KH2PO4 > K+ + H2PO4-

En als je weet of ze zich als een bronsted zuur of base gedragen, hoe bepaal je dan of het een zwak of een sterk is?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Dissociatie van zouten

Je oplossingsreacties kloppen op die van ammoniumsulfide na. Als je wil weten of iets een bronsted zuur of base is, dien je te kijken of je een bekende zuurrest krijgt en of deze dus verder kan reageren.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Dissociatie van zouten

Klopt het dat enkel Na+ , HCO3-, PO42- en K+ zich niet als bronsted zuur of base kunnen gedragen? De overigen vind ik als zuur of base terug in de gegeven tabel.

Alvast bedankt voor je antwoord, de S- moest inderdaad S2- zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Dissociatie van zouten

Alleen de metaalionen gedragen zich zo, de zuurresten die je opgeeft kunnen zeker als base optreden. Ik zie trouwens dat je bij dinatriumwaterstoffosfaat het H-tje bent vergeten na de pijl.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Dissociatie van zouten

In dat geval zijn het enkel de Na+ en K+ ionen die geen bronsted zuur of base kunnen zijn. Alle zuurresten zijn dan basisch, behaalve NH4+ is een zuur. Of is het ook mogelijk dat de zuurresten zowel als zuur en base kunnen optreden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Dissociatie van zouten

Sommigen wel, mono en diwaterstoffosfaat, waterstofcarbonaat en waterstofsulfaat kunnen als amfoteer optreden. Dit wil zeggen dat ze zowel een proton kunnen opnemen als afstaan.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Dissociatie van zouten

Dan snap ik het denk ik, bedankt!

Reageer