[scheikunde] Organische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 80

Re: [scheikunde] Organische chemie

Ik moet het als een reactiemechanismen noteren, maar weet niet hoe ik de SnCl2 moet tekenen. Zou je misschien aub een voorbeeld willen laten zien van hoe het moet worden genoteerd???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Organische chemie

Gewoon Sn2+ erneer zetten met 2 extra elektronenpuntjes erbij. Elke keer dat een elektronenpuntje naar het stikstof gaat, krijgt Sn er een +lading bij. Je eindigt op Sn4+. En dan begin je dus met een nieuw Sn2+. Je zit gewoon in een waterige oplossing te werken en laat tinchloride nu net een goed oplosbaar zout zijn, en nitrofenol een goed oplosbare organische stof. Wordt mooi geel die oplossing, en nagenoeg kleurloos als de reactie voorbij is (hint).

Ga je trouwens paracetamol maken?

Berichten: 80

Re: [scheikunde] Organische chemie

Nee, ik moet alleen van de gehele synthese van paracetamol alleen de tweede stap uit te voeren.

Hierbij is het wel de bedoeling dat ik 3 reductiemogelijkheden moet verzinnen en het moet uittekenen. Het proces moet onder andere in de reflux, rotavapor en dergelijke. Hierbij dient er uiteindelijk 3 GC-voorschrift te worden gemaakt van de reductie van 4 nitrofenol naar 4-aminofenol.

Ik heb weken zitten zoeken, maar ik zie nergens informatie over wat de reductiemogelijkheden zijn. Als ik een paar heb gevonden, krijg ik van de docent te horen dat het niet wordt uitgevoerd omdat het te gevaarlijk is.

Ik heb nu als reductiemogelijkheden:

SnCl2

Fe/HCl (Ik weet niet of dit te vergelijken valt met de Pb/C, dus misschien valt dit weg)

Na2S

Ik kom door het lang zoeken tijd tekort en ben nu echt aan het stressen:S.

Het is allemaal nog nieuw voor me en het moet zo binnen een korte tijd al af zijn. Het zoeken vergde zoveel tijd, wat uiteindelijk voor niks was...

Ik heb geen 1 zinvolle site kunnen vinden:( ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Organische chemie

Nawara schreef: Nee, ik moet alleen van de gehele synthese van paracetamol alleen de tweede stap uit te voeren.

Hierbij is het wel de bedoeling dat ik 3 reductiemogelijkheden moet verzinnen en het moet uittekenen. Het proces moet onder andere in de reflux, rotavapor en dergelijke. Hierbij dient er uiteindelijk 3 GC-voorschrift te worden gemaakt van de reductie van 4 nitrofenol naar 4-aminofenol.

Ik heb weken zitten zoeken, maar ik zie nergens informatie over wat de reductiemogelijkheden zijn. Als ik een paar heb gevonden, krijg ik van de docent te horen dat het niet wordt uitgevoerd omdat het te gevaarlijk is.

Ik heb nu als reductiemogelijkheden:

SnCl2

Fe/HCl (Ik weet niet of dit te vergelijken valt met de Pb/C, dus misschien valt dit weg)

Na2S

Ik kom door het lang zoeken tijd tekort en ben nu echt aan het stressen:S.

Het is allemaal nog nieuw voor me en het moet zo binnen een korte tijd al af zijn. Het zoeken vergde zoveel tijd, wat uiteindelijk voor niks was...

Ik heb geen 1 zinvolle site kunnen vinden:( ...
Fe/HCl is een goeie, werkt hetzelfde als met tin. Het hele uittekenen vind ik onnozel, later in een syntheselab boeit dat ook niet meer, daar boeit het eerder of een tussenstof juist daar reageert waar jij het wil.

Berichten: 80

Re: [scheikunde] Organische chemie

Dat vindt ik nou ook, maarja het is een project en het is een van de onderdelen van het project waarvan ze verwachten dat je het onder de knie krijgt.

Maar dat gaat wat moeilijk als je 3 a 4 lessen over de mechanismen hebt gekregen... :S

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Organische chemie

die met Natriumsulfide is wel veilig (als alle gebruikelijke voorzorgsmaatregelen getroffen worden) het kan hooguit wat naar ei gaan ruiken :P

Ik heb het voorschrift destijds overgenomen uit een artikel uit the journal of chemical education over de zoetstof P4000. Als je bij dat tijdschrift kan, dan kan je het zo overnemen en omrekenen naar jouw situatie.

Berichten: 80

Re: [scheikunde] Organische chemie

ik kan er niet bij, kan je misschien een kopie daarvan online zetten, zodat ik kan zien hoe het eruit ziet???

Reageer