Fotolyse fotopapier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Fotolyse fotopapier

Op mijn stage (3 atheneumklas) gaf ik uitleg over fotolyse. Hierbij legde ik uit dat de zilverchloride op fotopapier ontleed in zilver en chloorgas. Hierbij zij ik dat de donkere kleur die het papier krijgt, komt van het zilver. Het chloor is een gas geworden en is de lucht in gegaan.

Nu kreeg ik later de vraag van leerlingen dat er in het boek staat dat het chloorgas door het papier wordt opgenomen.

Kunnen jullie mij misschien helpen met de vraag waar het chloor blijft als de ontleding heeft plaats gevonden?

Groeten,

Elemmire.

Berichten: 4

Re: Fotolyse fotopapier

Elemmire schreef: Hierbij legde ik uit dat de zilverchloride op fotopapier ontleed in zilver en chloorgas. Hierbij zij ik dat de donkere kleur die het papier krijgt, komt van het zilver. Het chloor is een gas geworden en is de lucht in gegaan.
ik heb in het verleden wel zelf zwartwit fotopapieren ontwikkeld, maar nooit bemerkt dat er gas, en dan nog wel chloorgas ontweek.

Berichten: 3.145

Re: Fotolyse fotopapier

Er komt zeker geen chloorgas vrij. Het chloride in de AgCl blijft gewoon als chloride in het papier zitten. Het papier (of een bepaald bestanddeel daarvan) werkt zelf als reductor en levert de electronen, nodig om het zilver(I) ion om te zetten in metallisch zilver.

Het zelfde effect zie je ook bij zilvernitraat. Stof en ook bijv. huid leidt tot vorming van zwart zilver door de aanwezigheid van reducerende stoffen hierin. Breng maar eens een kleine druppel oplossing van zilvernitraat op je huid en laat dit even inwerken. Vrij snel krijg je een zwart vlekje, dat na een aantal dagen wegslijt. Als je dit laatste experiment doet, doe het dan met een klein druppeltje, bijv. op een vinger.

Reageer