[scheikunde] paar vraagjes over kwantitatieve bepaling DNA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] paar vraagjes over kwantitatieve bepaling DNA

Ik zit met met een paar vraagjes over een practicum over de kwantitatieve bepaing van DNA.

Ik moet voor het practicum een verdunningsreeks maken. De reagentia die gebruikt worden zijn difenylaminereagens ( dit is 1g difenylamine in 100 ml ijsazijn en 2.75 ml geconcentreerd zwavelzuur) en TCA (trichloorazijnzuuroplossing 5%)

De TCA wordt gebruikt om de verdunning te maken.

1) Waarom gebruikt men TCA om te verdunnen? (Wat doet dit met het DNA?)

2) Waarom wordt difenylaminereagens toegevoegd? (Wat doet dit met het DNA?)

Vervolgens moet ik verwarmen.

Daarna wordt de absorptie gemeten bij 595 nm.

Als dit gemeten is kan ik de transmissie berekenen en vervolgens de absorbantie bij elke verdunning A= ebc met e= extintiecoëfficient en b= optische weglengte.

3) als ik dan vervolgens de absorbantie op de y-as plaats en de concentratie op de x-as kan ik uit het snijpunt met de y-as de optische weglengte berekenen?

alvast bedankt,

yvesvdv

Berichten: 87

Re: [scheikunde] paar vraagjes over kwantitatieve bepaling DNA

1 + 2) Trichloorazijnzuuroplossing en diphenylamine zijn nodig om de blauwe kleur te veroorzaken die je hebt geobserveerd. Diphenylamine is een indicator die reageert met DNA in zuur milieu.

3) De optische weglengte is meestal gegeven (normaal 1cm). Deze zou je opzich kunnen berekenen mits je de extinctie coëfficiënt van DNA bij 595 nm weet. Als deze in je handleiding staat moet je dat doen, maar dit vind ik een beetje een rare opgave.

Aangezien je bovenaan je thread aangeeft "kwantitatieve bepaling van DNA" is het heel waarschijnlijk de bedoeling dat je een calibratielijn moet construeren uit je verdunningsreeks en daarna de concentratie van een onbekende daar uit berekent.

Reageer