[scheikunde] Koolstofchemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Koolstofchemie

Hallo,

Voor school moeten we de hoeveelheid CO2 bepalen die ontstaat mbv een gasmeetspuit. We moeten steeds kijken naar het volume m.b.v. de algemene gaswet.

Vraag 1: Theoretisch krijg je het beste resultaat als het volume van de opstelling gelijk is aan 0. Leg dit uit.

Weten jullie misschien het antwoord hierop?

Wij dachten zelf:

- Dan is het eigen volume van de moleculen verwaarloosbaar ten opzichte van de ruimte tussen de moleculen

Of:

Het is dan het makkelijkste aflezen, dus je hebt minder kans op het maken van een afleesfout.

Klopt dit ?

Groetjes Senna

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

Wat me zo invalt:

Bij een volume van nul heb je geen afwijking naar beneden toe, want er is namelijk niet minder volume dan 0. Bij elk ander volume is dit wel zo, wat maakt dat je een grotere afwijking hebt en dus een grotere onnauwkeurigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

Is het niet gewoon zo dat je dan een zo'n klein mogelijk volume hebt wat (niet ideaal) aan de gaswet voldoet.

Ik zie zo een kolfje voor me met daarop aangesloten je spuitje. Dan is elk gas dat erbij komt wordt over de hele kolf+spuitje verspreid. Dus je hebt een groter volume. Hoe groter het volume dat nooit helemaal aan de gaswet voldoet, hoe groter de afwijking.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

Ah okee bedankt!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

En hier nog een vraagje:

2. Noem een aantal mogelijke wezenlijke oorzaken waarom het experimenteel gevonden massapercentage C afwijkt van de theoretische waarde. Kom daarbij niet aanzetten met kleine fouten bij aflezen van gasmeetspuit, temperatuur en druk.

Als antwoord hadden wij:

Als bij verwarmen de kraan naar gaswaterfles gesloten is geweest, kan dit fout gegaan zijn

of Je hebt te kort verwarmd, waardoor er te weinig CO2 is ontstaan

of je bent vergeten bij te regelen met de gasmeetspuit waardoor er gas is ontsnapt in de paraffine olie

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

Naast dat ik totaal niet zie welke reactie je uberhaupt aan het doen bent. Het zouden inderdaad allemaal mogelijke parameters die afwijkingen kunnen veroorzaken.

Maar ik denk dat ze misschien wel iets anders bedoelen. Welke aanname doe je bij je metingen/theoretische waarde? Een ideaal gas bestaat niet ;)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

Met theoretische waarde wordt bedoeld het massapercentage C in ethanol, de vraag is waarom dat de door ons gevonden waarde afwijkt van deze waarde?

Maar als je te kort verwarmd hebt, dan blijft het massapercentage nog steeds hetzelfde niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Koolstofchemie

hoezo ethanol?

Begin eerst eens uit te leggen wat je uberhaupt aan het doen bent. Je vertelt dat je de co2 aan het meten bent, en komt vervolgens aanzetten met massapercentage in ethanol.. gaswaterfles, parafineolie etc. Geen touw aan vast te knopen.

en dan blijft mijn reactie nog steeds: Welke aanname doe je bij je meetwaarde, je gebruikt de algemene gaswet, maar is je co2 wel een ideaal gas?

Reageer