Organische chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 80

Organische chemie

Heeft iemand misschien een voorschrift met een Bechamp-reductie of heeft iemand een site waar ik een paar voorschriften kan terugvinden??

Het zou fijn zijn als iemand ook iets afwist van de stephenreductie....

Berichten: 76

Re: Organische chemie

Dit moet niet heel lastig te vinden zijn. Je kan het beste op Scifinder kijken naar de omzetting en dan in de papers de experimentals opzoeken. Reaxys.com is ook erg handig hiervoor!

Berichten: 80

Re: Organische chemie

Ik heb 3 weken gezocht naar een voorschrift, maar kan helemaal niks vinden. Ik kom soms op een journal waarbij ik er eerst niet bij kan en wanneer ik de vergrendelde site open via de docent zie ik vooralsnog niks bruikbaars. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische chemie

Deze lijkt verdomd veel op de reductie mbv tin. Hier staat ijzer steeds elektronen af, zodat je op het eind naast je aramine zit met een mengsel van ijzer(II)- en (III) chloride. Het zuur geldt hier weer als je protonenbron.

Berichten: 80

Re: Organische chemie

sorry, misschien een hele domme opmerking.

Maar wat is aramine?

En is het niet zo dat je eindigt met ijzeroxide. En met bv. een 4-nitrofenol als uitgangsstof, eindigt met 4-aminofenol????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische chemie

Aramine = ARomatisch amine. Al de zuurstof wordt omgezet in water door de zure protonen. Met die hydroxygroep zal niets gebeuren, alleen met die nitrogroep.

Hmmz zie net dat aramine een medicijnnaam is. Altijd die marketingmensen die logische namen wegjatten. :x

Berichten: 80

Re: Organische chemie

Hhaha, maar het principe is wel goed dat er dan 4-nitrofenol als uitgangsstof eindigt als 4-aminofenol met een ijzeroxide?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische chemie

Nee, ijzerchloride. Zoals ik zei wordt alle nitrozuurstof omgezet naar water.

Berichten: 80

Re: Organische chemie

maar bij de bechamp reductie is het plan dat er dus een mengsel van ijzerpoeder, 4-nitrofenol en zoutzuur ontstaat en er na het refluxen, de pH op 8 wordt gezet en er wordt gespoeld met ethylacetaat.

Het belangrijkste vraag luidt als volgt: Wordt de gewenste eindproduct van 4-aminofenol geproduceerd??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische chemie

Jazeker.


Reageer