Fractie natrium + gehalte natrium in urine-monster

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Fractie natrium + gehalte natrium in urine-monster

Hallo allemaal,

Het gaat om het volgende probleem. Ik heb het natrium gehalte in urine bepaald en er komt 126 mmol uit. (referentiewaarde 135-200 mmol/ 24 uurs (1-1,5 L). Alleen weet ik dit niet verder uit te drukken in welke volume. Het is altijd mmol/l of per 100 ml.

Uit mijn berekening (fractie): komt er 0.029 uit (door de helling van de monsterlijn en helling van standaardaddittie met elkaar te delen). Deze fractie 0,029 komt overeen met 2,9% Natrium in urine, dus 2,9 gram natrium in 100 gram urine, dus 26 gram Natrium/L

26 gram Na 1 mol

------------- = -------

1L L

26 gram natrium per Liter is natuurlijk wel veel. In gezond urine hoort 1,17 gram per liter natrium in urine te zitten. Het urine-monster is niet afkomstig uit 24 uurs, maar was afgenomen van ochtend urine. Natuurlijk gelden er voor ochtendurine andere referentiewaarden, maar voor het gemak voor het experiment (met bepaalde meetmethode) is het bovenstaande referentiewaarde aangenomen ter controle.

Maar nu weet ik niet in welke volume ik die 126 mmol moet uitdrukken, want het urine-monster is 100.000 verdund voor deze meetmethode. Hoe moet dit verder, want ik kom er niet uit. Kan ik gewoon aannemen 126 mmol/L? Hoe zit dit?

Re: Fractie natrium + gehalte natrium in urine-monster

de 126 mmol zit in een liter zoals jezelf aangeeft, de eenheid is dan simpelweg mmol/l.

mmol/l is de meest gebruikte eenheid maar je kunt allerlei andere eenheden ook tegenkomen zoals meq/l, mg/dl mmol/24 uur etc.

Als je de eenheid maar vermeld anders is het getal onbruikbaar.

Berichten: 80

Re: Fractie natrium + gehalte natrium in urine-monster

Ja zo is dat ja bedenk ik me nu achteraf. Bedankt!

Reageer