Kastle-Meyer-reactie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 27

Kastle-Meyer-reactie

Hallo

Ik doe mijn eindwerk over forensisch onderzoek, daarbij heb ik het over de Kastle-Meyer-reactie, een manier om aan te tonen dat een gevonden vloeistof bloed is. Maar ik snap het systeem van deze reactie niet zo goed.

Het bloedstaal wordt gemengd met waterstofperoxide en Kastle-Meyer-reagens (dit reagens bevat fenoftaleïne). De hemoglobine reageert met het waterstofperoxide, omdat deze het enzym peroxidase bevat. Door deze reactie ontstaat er ijzer, ( daar ben ik niet zeker van) en deze reageert met de fenolftaleïne tot een roze kleur.

klopt dit? Ik twijfel om dat verschillende bronnen verschillende antwoorden gaven.

Mvg

Sam Vanhaverbeke

laatste jaar secundair onderwijs


Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

Dus ik was correct?

Berichten: 76

Re: Kastle-Meyer-reactie

Volgens mij heb je het nog niet helemaal onder de knie.
De hemoglobine reageert met het waterstofperoxide, omdat deze het enzym peroxidase bevat.
Wat in hemoglobine reageert nu? Laat eens wat reacties zien.
Door deze reactie ontstaat er ijzer
Wat voor ijzer?

Dit zijn redox reacties, als je dat nieuw in de oren klinkt zou ik me daar eens goed op inlezen eerst.

Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

Wel hemoglobine bevat (volgens mij) het enzym peroxidase, deze reageert met waterstofperoxide, bij deze reactie komen Fe3+ ionen vrij. Het zijn deze ijzerionen die de kleursverandering van fenolfaleïne veroorzaken. Wat ik wel een beetje raar vind, :s

mvg

Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

H2O2 + Haem groep hemoglobine ===> H2O + O

wanneer je dan Kastle-Meyer reagens toevoegt heb je kleuromslag, maar van waar komt die kleuromslag??

huh?

Berichten: 76

Re: Kastle-Meyer-reactie

Heb je de link wel goed doorgenomen? Daar staat gewoon de reactie in hoor.
H2O2 + Haem groep hemoglobine ===> H2O + O
Deze reactie klopt dus niet, zie link. O bestaat ook zo niet...
Het zijn deze ijzerionen die de kleursverandering van fenolfaleïne veroorzaken.
Dit is dus ook niet waar. Het zijn niet de ijzerionen die de kleurverandering veroorzaken, het zijn de electronen.

Daarnaast, je beschrijft dat er gewoon ijzer3+ ionen ontstaan, waar komen die vandaan?

Misschien heb je hier ook wat aan:

http://chem.vander-lingen.nl/articles/CSI_.../126/itemid/398

Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

ik weet niet van waar deze Fe ionen komen :s

die reactie snap ik nu wel, maar dat brengt me niet echt verder om het systeem te snappen!

:(

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kastle-Meyer-reactie

Weet je wat hemoglobine is en hoe dat uberhaubt zuurstof transporteert?

Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

neen dit weet ik niet. Misschien klink ik nu heel dom, maarja, ik ben 18, je leert wel dingen op school, maar niet gedetailleerd genoeg :s

sorry

Berichten: 76

Re: Kastle-Meyer-reactie

Het maakt niet uit als je het niet weet, daarvoor hoef je je niet te verdedigen. Wat ik alleen jammer vind is dat je je daarbij neerlegt. Je kan het toch opzoeken op bijvoorbeeld internet?

We proberen je hier alleen maar een beetje te prikkelen om het op te zoeken. Hemoglobine bevat zelf al ijzer, alleen in een andere vorm.

Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

oké dan, ik vind het gewoon heel moeilijke leerstof, de ene bron zegt het zo de andere zo, maar goed, ik zie het weer zitten :-)

Dus, hemoglobine bevat ijzerionen, deze zitten in de haemgroep van de hemoglobine, tot zover ben ik mee, maar die hebben niets te maken met de kleursverandering, ofwel?

Mvg

Alvast bedankt dat jullie me willen helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kastle-Meyer-reactie

Wel als je die ijzer-haem binding op de een of andere manier kapot kunt krijgen. ;)

Berichten: 27

Re: Kastle-Meyer-reactie

Die verbinding krijg je kapot door het waterstofperoxide, bij deze rectie ontstaan er elektronen, afkomstig van de ontbonden waterstofperoxide, en deze staan in voor de kleursomslag.

correct??

Berichten: 76

Re: Kastle-Meyer-reactie

Het begint erop te lijken :)

Het KOST wel electronen om waterstofperoxide te reduceren, dit is die reactie waar ik het eerder over had.

Schrijf nu eens de reductie van waterstofperoxide op... (tip, nog steeds die eerste link bekijken, Mechanism).

Heb je redoxchemie al gehad op school?

Reageer