atomaire spectra

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

atomaire spectra

Hallo,

Ik had een vraag over het atomaire spectrum van een waterstofatoom.

Het waterstof atoom heeft 1 elektron. Als dit aangeslagen wordt, dan kan het op een hoger energieniveau komen (hogere schil). Als het elektron terugvalt op een vorige schil, dan zendt het licht uit.

Hierdoor kan je het atomaire lijnenspectrum van een waterstof atoom bekomen.

Ik vraag me nu hetvolgende af: In de atomaire spectra heb je verschillende lijnenspectra, en verschillende reeksen. Zoals de reeks van Lymann, Balmer , e.d.

Wij hebben gezien dat de lijnenreeks van Balmer hoort bij de fractie golfvormen die zich afspelen in het gebied van het zichbaar licht.

De lijnenreeks van Balmer wordt bekomen wanneer een aangeslagen elektron terugvalt op de TWEEDE schil van het atoom.

Waterstof atoom heeft ook zo'n lijnenreeks van Balmer wan tzendt ook zichtbaar licht uit in aangeslagen toestand.

Ik vraag me af of een atoom altijd zijn 7 schillen heeft? H-atomen hebben slechts 1 elektron en dat bevindt zich op de 1ste schil. heeft een H-atoom die andere 6 schillen ook of niet?

Want bij de definitie van valentie-elektronen kom je soms tegen: het aantal elektronen op de buitstenste schil. H-atoom heeft 1 valentie-elektron dat zich op schil 1 bevindt, dit is volgens de definitie dan ook de buitenste schil. Dus niet die andere 6 lege schillen?

Maar dan vraag ik me af hoe het komt dat een H-atoom toch zichtbaar licht uitzendt volgens de reeks van Balmer in aangeslagen toestand, wan tdan valt een elektron terug op de 2eschil van een H-atoom, maar is die 2e schil er?

???

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: atomaire spectra

Die schillen zijn niets meer dan een aanname in een model. Ze bestaan niet fysiek. Je hebt in je model verschillende schillen, of eigenlijk orbitalen, waar een elektron in kan bevinden. Dus ja, je zou volgens jou redenatie kunnen zeggen dat elk atoom die schillen heeft, waar een elektron in kan gaan zitten.

Bij de grondtoestand zit het elektron alleen in de onderste schil, maar bij een aangeslagen toestand kan die ook in schillen hoger bevinden.

Reageer