Reactie van broom met ozon

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Reactie van broom met ozon

Hallo, ik ben bezig met een PO over het element broom en ik loop daarbij tegen een aantal problemen aan over de reactie van broom met ozon:

Stel dat methylbromide door bromering in de stratosfeer terecht komt. Dan treedt de volgende reactie op:

CH3Br(g) --> CH3(g) + Br(g)

Br(g) + O3 --> BrO(g) + O2(g)

1. Klopt deze vergelijking?

2. Zou iemand voor mij de processen kunnen ophelderen?

3. Kan BrO onder invloed van UV-straling weer uiteenvallen in Br(g) en O(g) waardoor het weer een nieuw O3-molecuul kan binden?

Stel dat de halonen 1301, 2402 en 1211 in de stratosfeer terecht komen door het gebruik als brandblusmiddel. Ik ga er vanuit dat de processen bij methylbromide (vraag 2) ook gelden voor de halonen. Mijn vraag daarbij nu is of mijn aanname klopt en mijn hieronder weergegeven reactievergelijkingen?

Halon-1301

CF3Br(g) --> CF3(g) + Br(g)

Br(g) + O3(g) --> BrO + O2(g)

Halon-2402

C2F4Br2 -->C2F4(g) + 2Br(g)

2Br(g) + O3(g) --> 2BrO(g) + O2(g)

Halon-1211

CF2ClBr(g) --> CF2(g) + Cl(g) + Br(g)

Br(g) + O3(g) --> BrO(g) + O2(g)

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en hulp! [:)]

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Reactie van broom met ozon

Dit is zo'n beetje wel de belangrijkste reactie:

Cl en Br zijn slechts katalysator.

Afbeelding

Berichten: 3

Re: Reactie van broom met ozon

Even voor mijn eigen begrip.

Het is dus geen redoxreactie tussen de oxidator O3 en de reductor Br-?

Bedoelt u dat methylbromide uiteenvalt in methylbromide en een 'los' broomatoom. Waarna dit broomradiaal reageert met O3 tot BrO en O2? En vervolgens met de reactie die u hieronder heeft weergegeven met chloor in plaats van broom. Of is er totaal iets anders aan de hand?

Berichten: 3

Re: Reactie van broom met ozon

Excuses ik bedoelde uiteenvallen in een methylgroep en een los broomatoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie van broom met ozon

Dat zou ozon best voor elkaar kunnen krijgen, gezien de instabiliteit van ozon. En nu is een broom-koolstofbinding nu ook weer niet een van de sterkste bindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Reactie van broom met ozon

MarjoleinT schreef: Even voor mijn eigen begrip.

Het is dus geen redoxreactie tussen de oxidator O3 en de reductor Br-?

Bedoelt u dat methylbromide uiteenvalt in methylbromide en een 'los' broomatoom. Waarna dit broomradiaal reageert met O3 tot BrO en O2? En vervolgens met de reactie die u hieronder heeft weergegeven met chloor in plaats van broom. Of is er totaal iets anders aan de hand?
neen duidelijk geen redoxreacties, het is niet zo dat men de + en - is vergeten. Dit zijn allemaal radicalen.

Reageer