Springen naar inhoud

vaste stof plakt niet

• Log in om te kunnen reageren

misterpastoor

misterpastoor

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2012 - 20:31

Ik kreeg laatst van een leerling een vraag die mijzelf aan het denken heeft gezet.

"Waarom, als je een stukje van een vaste stof afbreekt, kan je het daarna er niet weer gewoon aanplakken?"

De vraag stelt hij omdat we gewend zijn uit te leggen dat een vaste stof bij elkaar blijft omdat de aantrekkingskracht tussen de moleculen te groot is. De bewegingsenergie is te klein en dus blijft de stof bij elkaar. Dit is een prima verklaring als je de fase overgangen uitlegt maar bij de vraag van deze leerling gaat het mank.

Ik moet toegeven dat ik het antwoord op de vraag zelf niet weet en me ook niet kan herinneren hier ooit over nagedacht te hebben. Misschien iemand hier wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bramteunissen

bramteunissen

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2012 - 09:23

Hier zijn een aantal redenen voor te bedenken:

- Op moleculair niveau breekt je stof niet netjes recht in 2-en, het is meer een berglandschap. Dus als je de 2 stukken weer tegen elkaar zet heb niet meer het zelfde contact als je eerst had.

- Indien je het niet in hoog vacuum doet krijg je chemisorptie en fysisorptie van allerlei moleculen op je oppervlak.

- De bindingen die je breekt bij het breken van de stof gaan reacties aan met de andere moleculen van de stof en zijn dus niet meer beschikbaar om te reageren met het andere deel

Je zult bij het bij elkaar brengen wel weer een aantrekkingskracht voelen door de van der waals krachten, maar het overgrote deel van de moleculen zal geen nieuwe binding vormen waardoor het geheel te zwak is om bij elkaar te blijven.

misterpastoor

misterpastoor

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2012 - 07:50

Zoiets vermoedde ik al maar ik kon het niet precies plaatsen.

Ik had namelijk zelf het idee van verbrekende verbindingen ook wel bedacht maar gelijk ook even stilgestaan bij een stof als ijzer. Een element dus geen verbindingen.
Zou het daar dan enkel gaan om het verschuiven van de atomen aan het oppervlak?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 05 maart 2012 - 08:31

Als ijzer breekt zullen er ook kleine splinters afspringen en elementair ijzer aan het oppervlak en zuurstof in de lucht lusten elkaar ook wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures