Schikking atomaire orbitalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 278

Schikking atomaire orbitalen

Hallo,

Ik begrijp dat de orbitalen in een atoom een voorstelling zijn van een drie dimensionale ruimte waarin de waarschijnlijkheid wordt voorgesteld dat een elektron zich op die plaats zou bevinden. De eerste elektronenschil (n=1) heeft 1 subschil met 1s orbitaal.

De 2e elektronenschil (n=2) heeft 2 subschillen waarbij op de 1ste subschil 1s orbitaal is en 3 p orbitalen op de 2e subschil.

Mijn vraag is als volgt: ik kan me moeilijk voorstellen hoe deze orbitalen eigenlijk geschikt zijn rond de kern? Ik denk steeds dat bv het 1s orbitaal ergens op de 1ste schil ligt en dan bv het 2s orbitaal ergens op 2e schil en de drie 2p orbitalen ook op de 2e schil enz..

Maar de 2e schil bevindt zich verder van de kern dan de 1ste schil. Maar als je bv zo'n 2Px orbitaal voorstelt door zo'n halter-figuur, dan is de waarschijnlijkheid om een elektron in de kern te vinden gelijk aan nul. Dit vormt de knopen van het orbitaal. m.aw. hier wordt het orbitaal voorgesteld alsof het rond de kern ligt, en de kern ook bevat. Maar dit 2Px orbitaal zou op de 2e subschil van de 2e hoofdschil liggen, dus dit is dan toch niet door de kern/in de buurt van de kern?

Overlappen al die orbitalen van al die schillen erlkaar?

Hoe moet ik mij dus die ruimtelijke schikking voorstellen van de orbitalen als een GEHEEL in het atoom (met alle orbitalen samen), want ik weet hoe een bepaald orbitaal er op zich uitziet, maar ik zie het geheel niet.

Iemand die kan helpen?

Re: Schikking atomaire orbitalen

Zoeken vindt op het forum het volgede topic, misschien vindt je hier je antwoord.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...topic=21976&hl=

Berichten: 278

Re: Schikking atomaire orbitalen

Daar staat niet echt wat ik zoek. Ik heb nu eindelijk een afbeelding gevonden waarin iemand dus de orbitalen heeft samengesteld en niet meer apart heeft voorgesteld.

De orbitalen overlappen elkaar op die tekening, maar dan kan een elektron dus bv zowel in 2s als in 2p zitten, maar volgens het uitsluitingsprincipe van Pauli kunnen 2 elektronen toch niet in dezelfe toestand zitten?

zie afbeelding ergens onderaan site

My Webpage

Reageer