[scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

Hallo,

Ik moet voor een practicum het alcoholgehalte in een waterige oplossing van alcohol meten dmv een GC.

Echter vraag ik mij af of ik op de gaschromatogram enkel 1 piek te zien krijg, of meerdere (als ik een ethanol in water in de gaschromatograaf gooi). En als het meerdere zijn hoe weet ik dan, welke piek bij ethanol hoort.

alvast bedankt.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

wat zijn de concentratieverhoudingen?

Berichten: 76

Re: [scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

Wat kan je doen om de retentietijd van puur alcohol te weten te komen? en van puur water? Dan kan je deze vergelijken met je sample en weet je welke bij welke hoort.

Berichten: 41

Re: [scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

Een oplosmiddelpiek hoeft in dit geval niet zichtbaar te zijn. Maar er kunnen wel andere pieken zichtbaar zijn natuurlijk.

Als je water injecteert in een liner, houd dan wel rekening met het volume dat je injecteert en het volume van de liner.

En zorg ook voor een goede kolom.

Tip: Kijk eens bij kolomfabrikanten naar voorbeeldchromatogrammen (bv. Restek, Agilent, Supelco).

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

enkel 1 piek te zien krijg, of meerdere


Als je een FID detector gebruikt, dan zal je geen piek zien voor water. Het is echter wel mogelijk dat er denaturerende stoffen (omwille van accijnzen) aanwezig zijn in de alcohol. Afhankelijk van de concentratie, en hoe gevoelig je meet zal je die wel zien.

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

Vaak is de ethanol bewust 'verontreinigt' met methanol. Als je nu bijvoorbeeld 2 pieken hebt en je weet dat je een oplossing van spiritus (ik meen dat spiritus 20% methanol en 80% ethanol bevat) hebt geinjecteerd en je weet ook de aard van je kolom, kan je ook beredeneren welke piek welke is.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] Alcoholgehalte bepalen dmv GC

de concentratie methanol in spiritus is maar een paar procent (lang geen 20), maar genoeg om het ondrinkbaar te maken

Sowieso als je het alcoholgehalte wil bepalen zul je ook een rf waarde moeten bepalen van je ethanol. Dan kan je dmv een interne standaard nagaan wat de concentratie ethanol is in je geinjecteerde sample.

Je zult dus altijd eerst zuivere ethanol op de kolom moeten gooien (in verschillende concentraties) om te zien waar hij loopt en een ijklijn te maken zodat je weet welke respons het geeft bij welke concentratie

Reageer