[scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

goeimiddag iedereen.

Ik moet binnekort het cholrofygehalte bepalen in spinazie.

Mijn idee tot nu toe was om de spinzie fijn te snijden, daarna aceton toe te voegen. Alles filtreren. Hierdoor zit er enkel chlorofyl + aceton in het filtraat. Daarna laten uitdampen om pure chlorofyl te bekomen en hiervan de massa te wegen.

Nu las ik dat chlorofyl door licht en hoge temp. degradeert tot faeofytine.

Kan het hierdoor zijn dat mijn chlorofylgehalte beinvloedt word door hoelang mijn spinazie aan licht is bloot gesteld ? of lost de faeofytine ook op in de aceton, waardoor ik geen verschil zal merken in massa? Hierover kan ik niet zoveel info vinden...

ALvast bedankt om te lezen

Berichten: 164

Re: [scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

Ik denk dat er wel meer dan alleen chlorofyl oplost in Aceton

Berichten: 677

Re: [scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

Bovendien is wegen van zulke kleine hoeveelheden niet nauwkeurig. Ik zou spectrofotmetrie gebruiken.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

Bovendien is wegen van zulke kleine hoeveelheden niet nauwkeurig. Ik zou spectrofotmetrie gebruiken.
Dat zou wel handig zijn, maar dat zal ik nog niet mogen/kunnen gebruiken ;D.

Ik las wel iets over colorimetri. HIerbij maak je dan vershillende standaard oplossingen Daarna vergelijk je jouw oplossing om zo te zien op het zicht hoe geconcentreerd die ongeveer is. Maar dit zal dan ook niet nauwkeurig zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: [scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

Bovendien is wegen van zulke kleine hoeveelheden niet nauwkeurig. Ik zou spectrofotmetrie gebruiken.
hangt natuurlijk van de nauwkeurigheid af dat je het wil hebben. Een kilo bevat ongeveer 100mg dus ruim voldoende voor een goede weging met redelijke nauwkeurigheid. Met een goede labbalans moet dit goed kunnen.

Ik vrees alleen eerder dat je niet alleen chlorofyl eruit trekt.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chlorofylgehalte bepalen in spinazie

Jooken schreef: Bovendien is wegen van zulke kleine hoeveelheden niet nauwkeurig. Ik zou spectrofotmetrie gebruiken.
hangt natuurlijk van de nauwkeurigheid af dat je het wil hebben. Een kilo bevat ongeveer 100mg dus ruim voldoende voor een goede weging met redelijke nauwkeurigheid. Met een goede labbalans moet dit goed kunnen.

Ik vrees alleen eerder dat je niet alleen chlorofyl eruit trekt.
Ik zou eventueel droge spinnazie kunnen gebruiken waardoor het massagehalte relatief hoger ligt --> makkelijker meetbaar.

Wat zou er dan zo nog mee oplossen? buiten enkele andere kleurstoffen die nog in spinazie zitten..

Reageer