verschil dampspanning en partieeldruk

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

verschil dampspanning en partieeldruk

Stel dat ik een vat heb met twee componenten in een vloeibare fase die in evenwicht is met een gasfase die ook enkel deze componenten bevat. De partieeldruk is de druk die component i of j uitoefent (verbeter me als ik mis ben). Hierbij wordt gesteund op de wet van Dalton. De som van deze twee partieeldrukken is dan de totaaldruk.

Voor dampspanning vind ik dit moeilijker om voor te stellen. Ik ken de wet van Raoult wel, maar snap niet wat die fysisch voorstelt, en dus verwar ik partieeldruk nog vaak met dampspanning. Iemand die me kan uitleggen wat de dampspanning fysisch voorstelt, en wat het verschil/verband is met partieeldrukken?

Ook is het zo dat de som van de dampspanningen van beide componenten niet noodzakelijk gelijk is aan de totale dampspanning (zei mijn docent onlangs). Iemand die weet waarom? Wikipedia was niet zo duidelijk...

Alvast bedankt!

Berichten: 1

Re: verschil dampspanning en partieeldruk

Dampspanning is een echte letterlijke fysieke eigenschap van een stof, die welliswaar bij temperatuursverandering gaat varieren. Ken je de temperatuur, dan haal je uit een lijstje of grafiek er zo de dampspanning uit.

Net zoiets als het soortelijk gewicht, dus een echte fysieke eigenschap, die ook temperatuur afhankelijk is.

Lage dampspanning wil zeggen: deze stof gaat moeilijker over tot damp.

Hoge damspanning wil zeggen: deze stof gaat juist veel sneller verdampen.

Partieeldruk is geen fysieke eigenschap van een stof!

Het is wel de fysieke omstandigheid waarin de stof zich bevindt in een mengsel, dus steeds in mengsels.

Laat je het met rust en tot evenwicht komen, enkel en allen dan in deze uitzonderlijke situatie zal som dampspanningen = som partieeldrukken = totaaldruk worden.

Maar wie zegt dat je het met rust moet laten? Je kan er juist munt uitslaan, vb bij distlilaties. Bij petroliumdistilaties injecteren ze soms flinke hoeveelheden stoom (waterdamp) in de torens. Waarom? Omdat de aanwezige waterdamp de concentratie aan "petroliumdamp" gaat verlagen. Hierdoor verlaagt de partiele druk van het petroliumderivaat. Komt de patiele druk van petroliumproduct X of Y daardoor onder de dampspanning van het petroliumderivaat X of Y, gaat X of Y verdampen/koken. Zonder die stoomdamp verdunningstruuk zouden we veel hogere temperaturen nodig gehad hebben om X of Y te laten koken.

Hopelijk heb je er wat aan, Jurgen S.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: verschil dampspanning en partieeldruk

Verplaatst naar het vakforum voor fysica.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer