Waterstof genereren op kleine schaal

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 1

Waterstof genereren op kleine schaal

Wij zijn aan net onderzoeken of waterstof produceren op kleine schaal (lees: in een woonhuis) op basis van zonne- en /of windenergie mogelijk is. Het uiteindelijke doel is een betaalbare unit te maken om zelf energie op te wekken.


Wij hebben wel kennis en ervaring op het gebied van mechanisch ontwerp van dit soort installaties, maar niet van de chemie ofwel process engineering. Wat we zoeken is dus iemand of een groepje die deze uitdaging aan willen gaan.


Met vriendelijke groep,

Maarten Sudmeier

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Waterstof genereren op kleine schaal

Hoezo zou je waterstof willen maken? Als je het wil doen voor je eigen energievoorziening (opslag) zijn accu's veel beter. Als je het niet gaat transporteren is het onlogisch om het via de water-waterstof route te doen. Dan sla je het gewoon tijdelijk op in je accu's. Daarnaast is electrolyse van water niet het efficiëntste proces (geen industrie haalt het in zijn hoofd zo waterstof te maken)


Daarnaast lijkt het me niet realistisch. Hoe dacht je alleen al de veiligheidsmaatregelen die je moet nemen. Waterstof opslaan is nu niet iets wat je ff zo doet op zolder. Dan heb ik het nog niet over de praktische dingen als compressoren van waterstof (kost energie) etc. etc. Iets wat mijns inziens nooit haalbaar zal zijn.


//edit Het veilig opslaan van waterstof op een goedkope manier is de grote bottleneck. Dat ga jij niet even oplossen denk ik. Zo wel dan zou ik me niet op de thuismarkt inzetten.. dan liggen de miljarden voor het oprapen in bv de autoindustrie :oops:

Berichten: 76

Re: Waterstof genereren op kleine schaal

Ik ben het volkomen eens met soepkip. Waarom zou je energie opgeweken uit zonnepanelen (wat zelf al bijzonder bruikbaar is in een woonhuis) en het vervolgens 'verspillen' door middel van het genereren van waterstof. Ik zou eerder een onderzoekje opzetten naar 'de beste accu' voor het opslaan van energie.

Reageer