het maken van esters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

het maken van esters

Op school gaan we voor een project esters maken. We gaan bijvoorbeeld boterzuur en ethanol bij elkaar gooien om zo ethylbutanoaat en water te verkrijgen, maar het gaat dus om de ester. Nu moeten we opgegeven moment het mengsel in een scheitrechter gooien om vervolgens diethylether bij het mengsel te doen en indien er geen twee lagen ontstaan moeten we water toevoegen. vervolgens moet de diethyletherlaag gewassen worden met natriumhydroxyde-=oplossing 2keer voor neutralisatie. en daarna 2 keer met NaCl.

(daarna destillatie)

Nou vraag ik me af, waarom moet de diethylether aan het mengsel van zuur en alcohol worden toegevoegd?

Is dit misschien zodat het enkele zuurstofatoom van boterzuur deltanegatiever wordt voor SN1 reactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: het maken van esters

Hoe denk je de ester te willen scheiden van de andere stoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: het maken van esters

neuh.. de reactie heeft dan al plaatsgevonden. Gebruik je trouwens geen catalysator (sterk zuur?) of verhit je de boel? Ik denk dat dit gewoon is om je organische laag groot te maken, het product trek je daarin. Als je dat niet doet zie je waarschijnlijk geen mooi 2 lagen systeem. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van het water.

btw.. ik zou de term "gooien" nou niet gebruiken in een verslag, komt nu niet echt goed over.

Berichten: 50

Re: het maken van esters

Ik ga gooien er ook niet inzetten :D .

We gaan 3 manieren testen met zuurchloride, zwavelzuur als katalysator en de normale manier zonder toevoeging om de reactie te versnellen, behalve dan de temperatuursverhoging.

We moeten het zuur en de alcohol door elkaar roeren verwarmen en een tijd laten refluxen.

De ester ga ik scheiden d.m.v. extractie en destillatie om uiteindelijk chromatografisch de zuiverheid te bepalen.

Ik denk nu dat de diethylether toegevoegt wordt zodat het niet gereageerde zuur zich chemisch bindt en water toegevoegt moet worden om dit te versnellen zodat dus die 2 lagen ontstaan van ester en water + toegevoegde stoffen alleen wat is dan de functie van NaCl?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: het maken van esters

wat had je in gedachte bij "zich chemisch bindt". ik zie er niets meer achter dan een grotere organische laag te maken.

Met NaCl maak je de waterlaag "polairder", (is niet echt waar, maar dat effect heeft het). Je trekt hiermee restjes wateroplosbare troep uit je organische laag. En hiermee lost er ook minder water nog op in je etherlaag.

Berichten: 50

Re: het maken van esters

de ester lost op in de diethylether laag en de diethyletherlaag heeft een lagere dichtheid dan water dus diethylether boven water in de scheitrechter de functie is dus oplosmiddel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: het maken van esters

Yep, en als je dat enkele keren herhaalt (dus bijv 3x met 1.5 tot 2x je startvolume aan ether wassen) kun je er best zeker van zijn dat al je ester in de etherlaag zit.

Reageer