Cp en Cpk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Cp en Cpk

Ik heb een opdracht gekregen voor school waarbij ik dieper moet ingaan op kwaliteitscontrole en procesbeheersing.

één van de zaken die ik bespreek is 6 sigma met herhaalbaarheid en capibiliteit.

Wat Cp is heb ik kunnen uitleggen en een berekening voor gegeven. "is een aanduiding voor de mate waarin een proces in staat is om stabiel en voorspelbaar de gewenste producten te leveren" Het probleem is dat ik ook spreek over "een proces is capable". Volgens mijn leerkracht moet ik dat duidelijker maken. Maar hoe leg dat het beste uit?

Anderzijds heb ik de Cpk. Daar had ik als uitleg dat de cpk een waarde is die weergeeft waar het proces daadwerkelijk staat.

Omdat de voornaamste opmerking was dat mijn uitleg nogal onduidelijk is wou ik de Cpk uitleggen ahv gauss grafieken. Maar weet er iemand hoe ik gauss grafieken in excel kan maken? Of desnoods een duidelijke afbeelding die ik kan gebruiken om de Cpk uit te leggen?

Ik begrijp de begrippen Cp en Cpk. Als ik juist zit en ik leg het met een gauss curve uit dan is de Cp het verloop van de curve (hoe breed hij is en symmetrisch) en de Cpk is waar die curve loopt tov de tolleranties en vooropgestelde normen.

Kan iemand mij helpen in het beter verwoorden van deze zaken of om deze begrippen visueel voor te stellen?

Reageer