jood en formaldehyde reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

jood en formaldehyde reactie

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste keer op dit forum, ik ben onder de indruk van de kennis hier.

Wij gebruiken lugol (jood/kaliumjodide met wat azijnzuur) voor het preserveren van onze planktonmonsters. Dit is geen fatsoenlijke fixatie, voor langdurige bewaring van referentiemonsters worden we geacht daar een beetje formaline aan toe te voegen.

Als ik echter formaline aan onze lugolmonsters toevoeg, verdwijnt het vrije jood (de monsters worden kleurloos). Het lijkt me dan ook logisch te veronderstellen dat hierbij formaldehyde wordt verbruikt. Aangezien wij zo weinig mogelijk formaline willen toevoegen, vraag ik me af wat de veilige conc zal zijn. Maar ik weet niet hoe jood en formaldehyde reageren met elkaar! Iemand??

Onze lugolconcentraties in monsters:

0.2 g/l jood (1.6mM)

0.4 g/l kaliumjodide (2.4mM)

0.4g/l azijnzuur (6.7mM)

Dank!

René

Berichten: 3.145

Re: jood en formaldehyde reactie

Jood werkt als oxidator en formaldehyde als reductor. Jood oxideert formaldehyde tot mierenzuur:

I2 + HCHO + H2O --> 2H+ + 2I- + HCOOH

De oplossing wordt dus zuurder bij deze reactie.

Het lijkt mij dat je de formaline niet moet toevoegen aan een oplossing met jood er in, maar moet gebruiken als vervanging van de jood-oplossing. Wat je nu doet is eerst zowel jood als formaline vernietigen om vervolgens nog extra formaline toe te voegen als conserveringsmiddel.

Ook mierenzuur kan nog verder worden geoxideerd door jood, maar die reactie is langzaam:

HCOOH + I2 --> CO2 + 2H+ + 2I-

Berichten: 2

Re: jood en formaldehyde reactie

Ah, dank je! Toen ik het uitschreef realiseerde ik me dat de overmaat formaldehyde (ca. 0.5%) dermate groot is dat het verlies niet uitmaakt; jammer genoeg mis ik wel de jood kleuring van de organismen. Nu ja, geen oplossing is perfect.

Vriendelijke groeten, René

Reageer