Paren productie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Paren productie

Een gammastraal kan als deze interactie aangaat met materie in een electron en een positron vervallen.

Waarom varvallen fotonen met minder energie niet in een neutrino en antineutrino paar?

Berichten: 150

Re: Paren productie

Ik kan het mishebben, maar volgens mij wordt deze reactie verboden door de wet van behoud van impulsmoment.

Een neutrino heeft altijd de spin in de tegenovergestelde richting staan van de voortplantingsrichting. Een antineutrino daarentegen heeft de spin in de zelfde richting als de voortplantingsrichting staan.

Om impulsbehoud te garanderen moeten de voortplantingsrichtingen van het neutrino en antineutrino tegengesteld zijn. Dit heeft tot gevolg dat van beide deeltjes de spin dezelfde kant op staan, dus de totale spin is niet 0. Dus wordt de wet van behoud van impulsmoment geschonden en daarom lijkt het me dat deze reactie niet toegestaan is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Paren productie

spin is toch maar een onderdeel van het impuls moment?

Spin hoeft toch niet behouden te blijven?

het gaat toch enkel om het totale impuls moment (waar spin een onderdeel van is)

of zit ik er nu naast?

Berichten: 24

Re: Paren productie

De uitleg van Black Mathematician is goed.

Berichten: 24

Re: Paren productie

Dit is een wilde gok.

Om behoud van impuls te houden moet een van de neutrino's omgezet worden in twee andere deeltjes met omgekeerde spin tov het neutrino. Dat gaat wat moeilijk.

:roll:

Berichten: 40

Re: Paren productie

Antoon schreef:Een gammastraal kan als deze interactie aangaat met materie in een electron en een positron vervallen.  

Waarom varvallen fotonen met minder energie niet in een neutrino en antineutrino paar?
Dat kan dus wel.... Het licht aan de soort botsing en het verval... Vermoedelijk heeft alles met de combinatie aan massa's (of energie)die met elkaar in aanraking komen te maken,wat het verval zal zijn....En welke deeltjes er KUNNEN ontstaan en wat wederrom hun massa's (of energie) zullen zijn.Het is wel een of situatie... Het is of een neutrino of een antineutrino..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Paren productie

huh?

ik snap je zinnen niet goed?

zeg je dat er enkel één neutrino kan ontstaan uit een foton?

Berichten: 40

Re: Paren productie

Antoon schreef:huh?

ik snap je zinnen niet goed?

zeg je dat er enkel één neutrino kan ontstaan uit een foton?
Nee... Er ontstaat of een neutrino of een antineutrino..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Paren productie

Smoke schreef:
Antoon schreef:huh?

ik snap je zinnen niet goed?

zeg je dat er enkel één neutrino kan ontstaan uit een foton?
Nee... Er ontstaat of een neutrino of een antineutrino..


Zeg je nou dat een foton kan vervallen tot of een neutrino of een antineutrino? Want dat klopt niet: een foton kan vervallen tot een neutrino en een antineutrino.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 40

Re: Paren productie

Elmo schreef:
Smoke schreef:
Antoon schreef:huh?

ik snap je zinnen niet goed?

zeg je dat er enkel één neutrino kan ontstaan uit een foton?
Nee... Er ontstaat of een neutrino of een antineutrino..


Zeg je nou dat een foton kan vervallen tot of een neutrino of een antineutrino? Want dat klopt niet: een foton kan vervallen tot een neutrino en een antineutrino.
Een proton botst op een ander proton of heeft een interactie met een foton.

Een foton vervalt niet uit zich zelf.

Berichten: 40

Re: Paren productie

Het resultaat is een pion die vervalt naar twee gammafotonen. Of een pion die verder vervalt naar een muon met een muonneutrino die weer vervalt naar...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Paren productie

zeg jij:
Een proton botst op een ander proton of heeft een interactie met een foton.  

Een foton vervalt niet uit zich zelf.

Het resultaat is een pion die vervalt naar twee gammafotonen. Of een pion die verder vervalt naar een muon met een muonneutrino die weer vervalt naar...
proton+proton+foton -> Pion -> fotonen?

wet van behoud van baryon getal en wet van behoud van lading worden geschonden.

in het het geval van

proton+proton+foton -> Pion -> muon + muon neutrino

komt daar wet van behoud van lepton getal bij.

ik vraag me af of je gelijk hebt

maar even Elmo, jij weet dat vast wel.

Waarom kan een foton als het interactie aan gaat met materie niet vervallen naar een neutrino en antineutrino? en wel naar een electron-positron paar?

Berichten: 24

Re: Paren productie

Foton naar neutrino antineutrino kan niet bij lage energie vanwege de wet van behoud van impuls (Black Mathematician)

Maar volgens mij kan die wet wel tijdelijk geschonden worden. Als 1 van de neutrino's even later weer vervalt in vector bosonen, zou de wet van behoud van impuls stand kunnen houden.

Voor deze omzetting heb je veel meer energie nodig als voor de electron positron omzetting.

Anyway, dit is mijn HAVO mening/gok, maar ik ben heel benieuwd naar wat de experts zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Paren productie

Ja ik zie het nu ook. ik dacht dat een foton spin 0 had. maar dit is dus 1.

Verder zijn neutrinos niet geladen en hebben dus helemaal geen interactie met de electromagnetische kracht, enkel de zwakkekracht.

dat heb ik niet zelf bedacht:

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=104729

Berichten: 24

Re: Paren productie

Verder zijn neutrinos niet geladen en hebben dus helemaal geen interactie met de electromagnetische kracht, enkel de zwakkekracht.
Ik bedoel met vector bosonen de W+,W- en Z deeltjes. De dragers van de zwakke kracht.

Mijn vraag is: Kan een foton met genoeg energie uiteenvallen in een neutrino antineutrino paar (tijdelijk geen behoud van impuls ect.) waarbij de neutrino's vervallen in W/Z deeltjes, die dan weer vervallen in een quark antiquark of een lepton neutrino of twee leptonen enz. Zodat er weer behoud van impuls ect. is?

Reageer