Springen naar inhoud

Grote veranderingen Chemieforum.nl

• Log in om te kunnen reageren

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5076 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 13 maart 2012 - 22:37

Zie Dit topic:

Beste Chemieforum.nl leden en bezoekers,

In het international jaar van de chemie, vorig jaar, bestond Chemieforum.nl alweer acht jaar. Na ruim acht mooie jaren, spannende ontwikkelingen online, meerdere meetings en vooral duizenden vragen en antwoorden is de tijd gekomen voor een grote volgende stap.

De software waarop de site draait en de lay-out zijn verouderd en we willen de activiteiten op Chemieforum.nl naar een hoger niveau tillen. Als team hebben we geconcludeerd dat we dat zelfstandig niet waar kunnen maken en hebben we besloten dat een grondige oplossing noodzakelijk is. Belangrijkste uitgangspunt is, dat de inhoud beslist niet verloren mag gaan.
Chemieforum.nl heeft altijd al goede contacten onderhouden met Wetenschapsforum en na uitvoerig overleg hebben we besloten om onze krachten te bundelen.

Samengevat: Chemieforum.nl zal opgaan in Wetenschapsforum.

Bij Wetenschapsforum wordt er al enige tijd gewerkt aan een nieuwe website en die verandering zal gecombineerd worden met het samenvoegen van onze beide fora. Natuurlijk worden topics, posts en gebruikers overgezet zodat zoveel mogelijk bestaande links en gebruikersnamen behouden zullen blijven. Het domein www.chemieforum.nl wordt een directe ingang voor de scheikundesectie van Wetenschapsforum.

Geen Chemieforum.nl meer, maar 'enkel nog' een scheikundesectie op Wetenschapsforum is niet niks, maar de voordelen zijn groot:

• We worden gezamenlijk de grootste Nederlandstalige wetenschappelijke community
  • Er komt een frisse site draaiende op actuele, snellere en veiligere software
  • Nieuwe forumfeatures: beter overzicht, WYSIWYG-tekstbewerking, social media integratie, LateX-ondersteuning, meer mogelijkheden binnen je site-profiel et cetera
  • Een grotere (actieve) community die met je meedenkt, discussieert en je vragen beantwoordt of je juist uitdaagt met interessante vragen
  • Een grotere organisatie achter de schermen die zorgt voor meer technische vooruitgang, een nieuwssectie op de site, een periodieke nieuwsbrief en vooral een goede garantie voor de continuÔteit van de site
  • En natuurlijk nog heel veel kleine dingen die ook wij allemaal nog aan den lijve moeten gaan ondervinden
Deze grote stap leidt er ook toe dat er veranderingen in de teambezetting gaan plaatsvinden. Maarten (Beryllium) en Marjanne hebben beiden aangegeven dit een mooi moment te vinden om hun activiteiten als teamlid te beŽindigen en verder te gaan als gewoon lid. Vooralsnog gaan de verdere teamleden (met behoud van functie) mee over naar het Wetenschapsforum.

Op dit moment wordt voorzien dat we in april de samenvoeging met Wetenschapsforum en de vernieuwing van Wetenschapsforum gaan doorvoeren. Hiervan houden we je natuurlijk op de hoogte.

Chemieforum.nl is een mooie community en wij willen iedereen die op wat voor manier dan ook iets voor Chemieforum.nl heeft betekend heel hartelijk bedanken voor alles! Een speciaal dankjewel is er natuurlijk voor de actieve leden en (vertrekkende) teamleden. Zonder jullie was het allemaal niet mogelijk geweest. Heel erg bedankt! Natuurlijk hopen we jullie op Wetenschapsforum allemaal weer met (hernieuwd) enthousiasme terug te zien!

Het gehele Chemieforum.nl team

In dit topic in de Chillout-Lounge kan en mag er van harte gediscussieerd worden over deze ontwikkeling!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 10:19

Goeie beslissing!
Tot ziens op het forum!

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 17:22

Ik zie op het Wetenschapsforum toch wel een ander soort volk dan op het chemieforum. Een slechte beslissing dus, dat is mijn mening.

Vele onzintopics, betweters en andere vervuiling heb ik daar in de jaren langs zien komen. Ik verwijs daarom nooit mijn klanten door naar dat forum en zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook niet doen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 maart 2012 - 19:44

Dat is jammer, Labstuff.
Het is natuurlijk niet zo dat de hele WSF-community direct vol op de chemie-sectie zal duiken. Maar als het blijkt dat er problemen ontstaan, zullen de moderatoren misschien eerder moeten ingrijpen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5076 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 14 maart 2012 - 20:23

Een grotere community brengt ook al snel meer niet relevant geneuzel onder de aandacht. Wat wij verwachten is dat de Chemieforum community en / of het Chemieforum publiek ervoor gaat zorgen dat de scheikunde-sectie net zo sterk gaat worden zoals deze is op Chemieforum.nl. Dit zal wellicht niet direct gaan lukken, maar wij (als Chemieforum en Wetenschapsforum beheer) gaan hard werken om dit voor elkaar te krijgen.

De scheikunde-sectie op Wetenschapsforum heeft zich natuurlijk ook nooit echt kunnen ontwikkelen omdat wij gewoon in de weg zaten...

We hopen jou en je publiek binnenboord te houden Labstuff, en zien een kritische mening over hoe dingen lopen op Wetenschapsforum over een paar maanden dan ook graag verschijnen!

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2012 - 21:26

Dat is jammer labstuff.
De keuze is natuurlijk aan jou maar ik hoop dat de nieuwe input op het chemie gebied je toch nog verder kan helpen bij WSF.

MvG Ron

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 maart 2012 - 10:03

Ik wens veel succes toe aan Jorim en andere beheerders van dit forum met de fusie. Indien de mogelijkheid zich toe doet zal ik proberen actief te worden op het wetenschapsforum.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2012 - 18:53

Ik ben het eigenlijk wel eens met Labstuff. Je ziet overal de tendens om zaken samen te voegen en meer algemeen te worden. Ik ben bang dat dit tot verwatering van het chemieforum zal leiden. Als het zover is, dan zal ik het eerst wel een tijdje aanzien en ik hoop van harte dat ik het nu bij het verkeerde eind heb.

Hoe dan ook, ik wil wel iedereen die betrokken is bij de uitvoering van deze overgang veel succes wensen en ik zal het nieuwe forum in ieder geval het voordeel van de twijfel gunnen met mijn aanwezigheid aldaar.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 maart 2012 - 20:24

Wilco, fijn dat je reageert.

We zaten eigenlijk met een lastige keuze. Of we zochten een partner om mee samen te gaan, of de stekker moest eruit. Het zal niemand ontgaan zijn dat Chemieforum.nl al langere tijd te kampen heeft met een teruggang in publiek en postings. Dat was niet vol te houden, en voor verfrissing op eigen kracht was er onvoldoende kennis, resources (brrr, wat een woord eigenlijk) en power aanwezig.

Vandaar dat we specifiek voor deze stap hebben gekozen.
Ik verwacht niet zozeer een grotere aanzet tot 'algemeniteiten' omdat de onderverdeling in catgoriŽn (in iets andere vorm) blijft bestaan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2012 - 17:21

Het grote percentage huiswerkvragen en andere luie acties maken mij ook helemaal niet rouwig om het 'verdwijnen' van CF. Een grotere community kan misschien weer wat inhoudelijke stimulatio geven.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2012 - 19:19

Het grote percentage huiswerkvragen en andere luie acties maken mij ook helemaal niet rouwig om het 'verdwijnen' van CF. Een grotere community kan misschien weer wat inhoudelijke stimulatio geven.

Heb je het aantal dagelijkse huiswerkvragen op wetenschapsforum wel eens gezien?

Maar het ook zo dat Bep van de groenteboer die haar vragen daar stelt over waarom de aarde rond is ook maar 'even' gaat proberen vragen op chemie gebied te beantwoorden. Veel onkunde en bemoeizucht zal je tegenkomen.
Allen succes in de toekomst daar, maar vergeet niet: fusies zijn dodelijk

Aertsvijand

Aertsvijand

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2012 - 00:36

Sowieso krijgt deze verandering eerst het voordeel van de twijfel en ik ben zeker benieuwd wat het gaat opleveren. Omdat het allemaal vrij nieuw is, zal het inderdaad moeilijk in te schatten zijn of het een goede beslissing was, maar dat kan alleen de tijd uitwijzen.
Voor de vrees van teveel inmenging van leken; ik denk dat is vooral een kwestie is van in het begin streng maar correct te modereren. Wanneer het direct duidelijk is hoe de regels staan, hebben mensen nu eenmaal de neiging om mooi in de pas te lopen (ja, zelfs scholieren!)

Natuurlijk is hier ook een bedankje op zijn plaats voor Maarten en Marjanne. Hoewel ik beiden nooit echt gesproken heb, vallen hun vele bijdragen nauwelijks te overschatten. Fijn om te zien dat jullie beide ook gewoon lid blijven, dus tot ziens! [|:-)]
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."
- Gary Raser, LIMU

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 maart 2012 - 12:03

Allen succes in de toekomst daar, maar vergeet niet: fusies zijn dodelijk

Vind ik erg negatief, maar iedereen mag daar natuurlijk het zijne van denken!

Dat er meer risico is dat mensen zonder juiste achtergrond denken opeens complexe vraagstukken te kunnen beantwoorden, is waar. Daarom zal vanaf het begin af aan goed gemodereerd moeten worden door teamleden die wŤl die kennis hebben.

Overigens is de 'stilstand' van CF de laatste anderhalf ŗ twee jaar voor mij een belangrijke factor om mijn teamfunctie te beŽindigen.... dat mag ik, vind ik, wel zeggen...

Natuurlijk is hier ook een bedankje op zijn plaats voor Maarten en Marjanne. Hoewel ik beiden nooit echt gesproken heb, vallen hun vele bijdragen nauwelijks te overschatten.

Ik weet niet of dat niet een beetje overdreven is :oops: maar dank!

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2012 - 18:53

misschien moet je gewoon concluderen dat er niet echt een markt, zeg behoefte, is onder chemici voor een forum. Ik vind het wetenschapsforum erg onoverzichtelijk op dit moment, maar ik begrijp dat er iets totaal vernieuwends komt.
Bij het laatste zal ik me aansluiten, anders laat ik het voor wat het is.
Wat gaat er btw met de posts gebeuren? en de gebruikers? worden die samengevoegd? (wat me onmogelijk lijkt door dubbele nicks)

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 maart 2012 - 20:15

Alle gebruikers en posts gaan natuurlijk mee.
Dŗt is de waarde van CF... anders kan CF net zo goed ophouden, nietwaar!

Mochten er mensen zijn die zowel op CF als op WSF dezelfde nickname gebruiken, of als de nickname van een CF-gebruiker op WSF al (door een ander) in gebruik is, zal per geval bekeken en overlegd worden wat de beste oplossing is.

Voor de juiste beeldvorming: er gaat geen content verloren!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures