fenolftaleine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

fenolftaleine

Hallo,

Ik heb gister een oplossing van fenolftaleine moeten maken. Dit is voor mij eigenlijk nooit een probleem.

Ik heb op wikipedia nog nagezocht hoeveel ik kon oplossen hier stond dat ik 1gr fenolftaleine in 50mL op kan lossen en aanvullen tot 100mL met demiwater.

Vervolgens heb ik een oplossing gemaakt van 5gr/250mL Ethanol en dat aangevuld met 250mL demiwater.

Nu loste mijn fenolftaleine op in de ethanol en na de toevoeging van het demiwater werd het weer wit (neerslag??)

We hebben zelf al gekeken of het demiwater verkeerdt was maar hier is niks mis mee.

Hoe kan dit??

bvd

Berichten: 2

Re: fenolftaleine

Ethanol is goed oplosbaar in water, dus je krijgt een mengsel van ethanol & water. Je Fenolftaleïne daarentegen is goed oplosbaar in ethanol maar slecht oplosbaar in water. Vandaar dat je Fenolftaleïne er weer uit komt vallen.

Berichten: 27

Re: fenolftaleine

Oke, maar hoe kan het dan dat een collega van mij een oplossing van 0,5gr/liter heeft gemaakt op de zelfde wijze en dat is gewoon kleurloos??

of heeft het te maken met de oplosbaarheid van fenolftaleine in water??

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: fenolftaleine

Het verschil in concentratie is wel 4000% dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: fenolftaleine

Kijk nog eens goed in de Wiki.

Hoeveel lost er maximaal op in 1 liter water?

Jij zit er in ieder geval een heel stuk naast (weliswaar geen factor 4000), een factor 10.

De clou is dus dat je veel te veel wilt oplossen in water.

Berichten: 27

Re: fenolftaleine

Kijk dat dacht ik dus al!!

DANK!

Reageer